Tre landmænd hædret for deres indsats: "Det er vigtigt, at der er nogen, der går foran"

Alle tre vindere af prisen som Fremtidens Landmand er konkrete eksempler – og forbilleder – på, hvordan vi kan gøre en forskel.

Rundt om i hele Danmark er der dygtige og innovative landmænd, der hver eneste dag er med til at udvikle erhvervet, skabe vækst og gøre dansk landbrug endnu bedre. Derfor er det også vigtigt at hylde disse mennesker for at øge fokus på fremskridtet. 

Sådan lød det, da Flemming Nør Pedersen, konst. CEO i Landbrug & Fødevarer onsdag kårede tre af Fremtidens Landmænd på Agroweb. 

"Vinderne i dag er med til at gøre alle de flotte ord om et erhverv i udvikling til virkelighed. Alle tre vindere er konkrete eksempler – og forbilleder – på, hvordan vi kan gøre en forskel. Hvordan vi ved at tænke nyt og satse på vores ideer rent faktisk kan blive bedre og dygtigere i dag, i morgen og i fremtiden", sagde han.

LandbrugsAvisen udpeger fremtidens landmand inden for bæredygtighed, teknologi og afsætning. Valget faldt i år på Jesper Arnth i kategorien bæredygtighed, Kristian Boel Kjær Østergaard i kategorien teknologi og Marianne og Bertel Hestbjerg i kategorien afsætning. For hver kategori var der et kontant skulderklap på 25.000 kr.

LandbrugsAvisen følger fremtidens landmænd løbende i det kommende år med en artikel hver måned. sådan at der i løbet af året bliver fire artikler om hver. Chefredaktør Christian Friis Hansen, der var vært ved arrangementet, forklarede, hvorfor LandbrugsAvisen for fjerde år i træk bringer en artikelserie om Fremtidens Landmand. Målet er at inspirere andre landmænd, der har innovative idéer og iværksætterlyst, til at få deres idé til at modne, vokse og udmønte sig i en forretning, der skaber vækst både for landmanden og erhvervet.

"Det er en virkelig god måde at fremhæve nolge landmænd, som vores læsere kan spejle sig i. På den må kan læserne få nogle praktiske fif på forskellige, vigtige områder, og det mener vi er nyttigt", sagde han.

Priserne

Prisen for afsætning gives til en landmand, der enten alene eller i samarbejde med andre har succes med nye afsætningsmuligheder. Det kan både være et eksisterende eller nyt produkt, som afsættes via en eller flere nye salgskanaler. 

Prisen for bæredygtighed give til en landmand, der har udviklet og iværksat et eller flere bæredygtige initiativer i virksomheden og dermed styrket den økonomiske bundlinje.

Prisen for teknologi gives til en landmand, der har udviklet sin eksisterende virksomhed via et teknologisk spring, som optimerer og udvikler forretningsmodellen.

Fremtidens Landmand - teknologi: Kristian Boel Kjær Østergaard:

"Der er godt gang i teknologien på gården Mariesminde, som Kristian Boel Østergaard overtog fra sine forældre i 2016. Bedriften deltager i Landbrugsstyrelsens pilotprojekt om præcisions-jordbrug og ser præcisionsteknikkerne som win-win for både landbrug og miljø.
Kristian kan stadig huske, hvilken revolution en såtraktor og en sprøjtetraktor med GPS var tilbage midt i nullerne. Derfor har det altid været en selvfølge for bedriften at købe maskiner, der var forberedt på ny teknik", sagde Flemming Nør Pedersen.

Fremtidens Landmand - bæredygtighed: Jesper Arnth:

"Jesper Arnth arbejder med bæredygtighed på mange felter. Han ligger i toppen i Arlas klimatjek som en af dem med laveste CO2-udledning pr. kg mælk. Han bruger digitalisering til at effektivisere sin fodring, som er det, der batter mest på klimasiden. I dag har Jesper Arnth har en imponerende foderudnyttelse på hele 98 procent. På gården sørger han for at genanvende energi og vand i alle mulige sammenhænge. Bæredygtighed handler også om social bæredygtighed og der er af og til flexjobbere på bedriften, ligesom han drager omsorg for alle medarbejdere", sagde Flemming Nør Pedersen.

Fremtidens Landmand - afsætning: Hestbjerg Økologi:

"Hestbjerg Økologi med Marianne og Bertel Hestbjerg er dygtige til at skille sig ud. De har lavet to egne brands. Dels "Poppelgrisen" fra Hestbjerg til COOP, dels "Bertels Gris" til foodservice gennem Dansk Cater. Senest har Hestbjerg sammen med sin samarbejdspartner i "Organic Pork" overtaget virksomheden "MåltidsBoxen", som leverer tilberedt mad direkte til forbrugerne over hele landet. Den direkte kontakt og dialog med forbrugeren betyder meget for formidlingen af fortællingen bag Poppelgrisen fra Hestbjerg og Bertels Gris. Hestbjerg Økologi er gået all in på de sociale Medier, hvor de via hjemmeside og både instagram og Facebook formidler deres fortællinger direkte til forbrugerne", sagde Flemming Nør Pedersen.

Emneord

Agroweb 2021