Anima: Dusør har givet flere henvendelser fra landmænd

Animas dusør på 50.000 kr. til konventionel mælkeproducent, der vil lade sin produktion filme, har givet flere henvendelser, forklarer kommunikationschef.

Anima kører lige nu en kampagne, hvor de vil belyse dansk mælkeproduktion, som de er kritiske overfor, og som de mener, befolkningen ved for lidt om. 

Seneste skud på kampagnestammen er at eftersøge en mælkeproducent, der mod en dusør, vil åbne sin produktion for dyreorganisationen - noget, Landbrug & Fødevarer advarer kraftigt mod at tage imod.

"Det er rent bondefangeri, for når man først har taget imod pengene, så vil man blive udnyttet i deres kampagner for tid og evighed", siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

Der er kommet flere henvendelser fra mælkeproducenter til Anima, ifølge kommunikationschef Thorbjørn Schiønning.

"Men de er meget kortfattede, så vi er lige ved at undersøge seriøsiteten i dem", siger han.

Hvorfor ringer I ikke bare til en mælkeproducent og spørger, om I må filme?

"Vi har taget til kontakt til flere bestyrelsesmedlemmer i Danske Mælkeproducenter, og det var der ikke nogen, der havde lyst til", siger kommunikationschefen og tilføjer:

"Og så er vi heller ikke interesserede i at komme ud til "åbent landbrug", hvor vi kun må se lidt. Vi vil dokumentere separationen af kalvene med deres mor, aflivning af tyrekalve, lange dyretransporter og udtjente køer, der bliver sendt til slagteriet".

"Når Arla siger, at man ikke har noget at skjule, så forstår vi ikke, at vi ikke kan få lov til at se det".

Landbrug & Fødevarer advarer mod, at eventuelt materiale kan misbruges, og ting kan redigeres, så det ser problematisk ud. Kan du forstå den frygt?

"Nej, det kan jeg ikke sætte mig ind i. Men det bunder i, at man ikke har lyst til at vise hele produktionen frem. De (L&F, red.) er velkomne til at dokumentere, hvordan vi dokumenterer", siger Thorbjørn Schiønning.

Når nu I har ressourcerne til at køre en kampagne, hvorfor vælger I så at kritisere Arla for at være for lukkede i stedet for selv at oplyse danskerne om problematikken?

"Det synes jeg også, vi gør, men vi vil gerne vise optagelser af de ting, vi mener er galt, og det kan vi ikke få lov til. Og så er det Arla, der har produktionen og de store annoncekroner, så ansvaret ligger hos dem", siger Thorbjørn Schiønning.

Læs Arlas tidligere svar på kritikken her.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle