Anima i annonce: Fortæl hele historien, Arla

Dyreorganisationen Anima indrykkede tirsdag en annonce med kritik af Arla i flere aviser. Arla kalder Animas indrykning af annoncen ’sensationsdreven’.

Må vi filme adskillelsen af en kalv fra dens mor og se, hvordan de begge reagerer i dagene efter?«

Sådan lyder ét af fire spørgsmål, som dyreorganisationen Anima tirsdag har indrykket i et åbent brev til Arla i JP og Politiken og ni aviser under Jysk Fynske medier.

Anima anklager i brevet blandt andet Arla for ikke at gøre nok for at vise danskerne det fulde billede af, hvor mælken kommer fra.

Samtidig fortæller de, at ifølge en undersøgelse, YouGov står bag, ved 53 procent af danskerne ikke, at en ko kun giver mælk, fordi hun har fået en kalv. Desuden viser deres undersøgelse, ifølge organisationen, at 66 procent af danskerne ikke ved, at man fjerner kalven fra dens mor 12 timer efter fødslen.

Hos Anima fortæller kommunikationschef, Thorbjørn Schiønning, at de har valgt at indrykke et åbent brev, fordi man synes, at det er i forbrugernes interesse, at det er en åben debat.

»Vi synes, det er et problem, at så mange danskere ikke ved, hvordan mælk produceres, og vi mener ikke, at Arla er gode nok til at kommunikere det ud til danskerne. Derfor vil vi gerne have en åben dialog omkring de her emner, og vi synes eksempelvis, det er problematisk, at man tager kalven fra koen allerede efter 12 timer«, siger han.

Han mener ikke, at Arla gør nok for at informere danskerne.

»Jeg ser sådan på det, at det er meget få mennesker, de får fat i, og der er mange ting, de bevidst holder skjult,«, siger Thorbjørn Schiønning.

Han afviser, at de skulle have taget dialogen direkte med Arla.

»Det gør vi så nu«, siger han

»Det her åbne brev er drevet af et stort ønske om, at forholdene bliver forbedret. Og det er jo faktisk et høfligt brev til Arla«, slutter han.

Thorbjørn Schiønning oplyser, at der ikke er planer om flere annoncer indtil videre.

Arla kan ikke svare for landmænd

»Helt grundlæggende er vi enige med Anima omkring, at rigtig mange danskere ikke ved, hvordan mælkeproduktion foregår. Men at anklage os for ikke at have gjort nok for at oplyse danskerne, det mener vi simpelthen er forkert«, siger Kasper Ibsen Beck, kommunikationsdirektør i Arla Danmark og fortsætter:

»Vi synes ikke, kritikken er berettiget set i lyset af, at vi årligt har mere end 250.000 danskere på besøg hos Arla-landmænd via skoletjenesten, økodag og i forbindelse med andre arrangementer. Samtidig kommunikerer vi med danskerne via sociale medier, hvor vi svarer åbent og ærligt på spørgsmål omkring dyrevelfærd«, siger han.

Han kalder samtidig Animas måde at komme i dialog på ’sensationsdreven’.

Til spørgsmålet, om Arla vil tillade, at Anima filmer forholdene i stalden, svarer Kasper Ibsen Beck:

»Det er jo ikke os, der kan svare på dette, men den enkelte landmand – og slagtning er jo en aftale, man skal lave med kødproducenterne og ikke Arla eller vores landmænd«.

Faktaboks

I udvalgte aviser

  • Animas annonce er indrykket i Jyllandsposten, Politiken og ni lokalaviser under Jysk Fynske Medier.
  • Der er indtil videre ikke planer om flere annoncer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle