Arla efterlyser klare retningslinjer for klimasnak

Mejeriprodukter skal ikke længere markedsføres som klimaneutralt. Arla afviser, at ændringen skyldes længevarende kritik fra eksperter.

Arla dropper klimakampagne, hvor mejeriprodukter blev beskrevet som "CO2-neutrale – kompenseret med klimakreditter". Kampagnen blev kritiseret af eksperter og miljøorganisationer, der kaldte kampagnen for "baseret på gætværk og usikre hypoteser". 

Til Politiken fortæller Arla, at mejerikoncernen vil ændre design af sin emballage og fjerne budskabet om, at produkterne er klimaneutrale. Fremover vil Arla kun skrive på sine produkter, at det er "klimakompenseret" uden at omtale produkterne som CO2-neutrale. Direkte adspurgt, om Arla stadig mener, at produkterne er CO2-neutrale, skriver Arlas pressechef Jesper Skovlund:

- Det seneste års tid har jo vist, at spørgsmålet om klimakreditter ikke er sort-hvidt eller ja-nej. Hvis vi skal svare ud fra gældende regler for grøn markedsføring og klimakompensation, så er svaret på dit spørgsmål ja.

Jesper Skovlund mener, at klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere. Derfor ser Arla gerne, at man får klare fælles retningslinjer for klimakommunikation i Danmark, som alle parter anerkender og respekterer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle