Arla i rødt på egne mål i Tyskland

Det tyske marked er stort og afgørende - men også utrolig svært for flere mejerier. Arla forsøger med ny topchef at skabe mere indtjening.

Arlas forretning på det store tyske marked er stadig langt fra i topform.

Det står lysende klart i mejeriselskabets årsrapport for 2017. Her er der rød prik ud for et af selskabets egne otte essentielle mål for 2017; nemlig, »at styrke den vigtige tyske markedsposition«. Altså nåede man ikke målet.

Kigger man på topprioriteterne for 2018, er Tyskland da også igen nævnt som »et fortsat udfordrende marked«.

Chef for de europæiske markeder i Arla, Peter Giørtz-Carlsen, pointerer dog, at der er fremgang i Tyskland.

»Vi har en række områder, hvor vi har udviklet os positivt i 2017, men vi er ikke i mål med Tyskland. Der skal mere til«, erkender han.

»Tyskland er meget konkurrencepræget med en større andel af egne varemærker i detailhandlen. Det betyder, at en større del af vores forretning svinger med de globale priser, både når det går op og ned. Det havde vi gavn af sidste år, men vi mærker det også, når priserne går ned«, forklarer han.

- Koster Tyskland ejerne penge?

»Man kan ikke se det så simpelt. Vi har én mælkepris og nogle forretninger bidrager rigtig meget til mælkeprisen og andre bidrager mindre. Vores brandede forretning i Tyskland bidrager til mælkeprisen, og derfor er jeg glad for at se, at den sidste år voksede med otte procent«, siger han.

Problembarn for flere

Ikke kun Arla har omstruktureret og skiftet ud på lederpladsen i det tyske marked. FrieslandCampina lukkede i efteråret et tysk mejeri og ændrede på selskabets set-up for salg til Tyskland. Alt sammen fordi indtjeningen var presset.

Udfordringerne for mejerierne på Europas største mælkemarked tog fart med Ruslandsboykotten. En række mejerier kunne ikke længere sælge ost til Rusland til høje priser. I stedet forsøgte alle at afsætte mængderne lokalt. Det førte til et regulært skred i priserne. Især på den langtidsholdbare UHT-mælk.

Arla nævner selv i årsrapporten, at man har droppet en række UHT-kontrakter på private label-området i Tyskland i 2017. En strategisk beslutning, forklarer Arla-bossen.

»Som markedet udviklede sig, var det ikke en acceptabel forretning. Derfor valgte vi at gå ud. Men UHT er en af de helt store kategorier i Tyskland, og et område hvor priserne svinger rigtig meget. Det er vigtigt at have skala og de rigtige kontrakter. Vi har brugt meget tid på at blive bedre til at se, hvilke kontrakter der passer godt til Arla.«

Med en ny topchef i spidsen er Peter Giørtz-Carlsen overbevist om, at nabolandet mod Syd vil blive en bedre forretning. Især skyr-forretningen, der er vokset markant, ser han gode takter i.

»Vi er stadig tredjestørt i Tyskalnd. Vi har alle forudsætninger for at gøre Tyskland til et bedre marked i fremtiden«, mener han.

Faktaboks

Arlas udfordringer i Tyskland

  • Arla skiftede i sidste uge sin topchef for det tyske marked.
  • At forbedre forretningen i Tyskland var et af Arlas otte essentielle mål for 2017. I årsrapporten er det markeret som ’rødt’, altså ikke opnået. Blandt de otte mål for 2018 er Tyskland (og Storbriannien) nævnt som lande, hvor forretningen skal transformeres.
  • Arla har 2.327 ejere i Tyskland. De leverede 1.759 mio. kg mælk.
  • Arla omsatte for 1,29 mia. Euro (9,6 mia. kr.) i detail og foodservice i Tyskland i 2017. Næststørst i Europa for koncernen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle