Arla investerer i 10 nye biogas-lastbiler

Arla har nu i alt 17 biogaslastbiler og et par lastbiler, der kører på el. Mejeriet har an ambition om, at hele Arlas flåde kommer til at køre på grøn strøm på sigt.

Gylle bliver groft sagt drivmidlet, når 10 nye Arla-lastbiler skal bringe mælk ud til danskerne til efteråret. Lastbilerne kører nemlig på biogas, som blandt andet udvindes af gylle. 
Dermed vil Arla opgradere sin grønne flåde af biogaslastbiler fra de nuværende 7 til i alt 17 biogaslastbiler.

Det melder mejeriet i en pressemeddelelse. 

Efter at have kørt et ifølge Arla et succesfuldt forsøg med de første biogaslastbiler, der er blevet testet som en del af mælkeudbringningen siden efteråret 2019, har man besluttet at investere yderligere.
De nye biogaslastbiler kan reducere udledningen af CO2 med næsten 50 procent, svarende til en besparelse på godt 228 ton CO2, melder Arla.

Ifølge Helle Müller Petersen, der er landedirektør for Arla Danmark, er målet dog, at alle mejeriets lastbiler skal køre på grøn energi. 

- Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, vi har testet, og det er gået godt. Derfor udvider vi nu vognparken med yderligere 10 biogaslastbiler, siger hun.

- Det er en meget velfungerende teknologi, og det gør, at potentialet er kæmpestort. Arlas landmænd har
et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 millioner kørte
kilometer om året af vores distributionslastbiler vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening, siger Helle Müller Petersen.

Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver dag.
Forventningen er, at i hvert fald 25-30 flere lastbiler skal skiftes i de kommende år.

- Og der vil biogaslastbiler absolut være i spil, siger Helle Müller Petersen.

Udover biogaslastbilerne har Arla også Danmarks første el-lastbil, som kører mælk ud til københavnerne.

El-lastbilerne er dog generelt stadig omkostningstunge, men priserne er faldende og effektiviteten stigende, forklarer mejeriet, der derfor alligevel ser positivt på at anskaffe flere i løbet af de næste år, når forsøgene med el er afsluttet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle