Arla laver kødfri bøf af ost til McDonalds: Blev udsolgt på rekordtid

Arla lavede i december en oste-bøf til McDonalds i Sverige. Bøffen blev udsolgt på rekordtid og er et godt tegn for Arlas vej ind på markedet for kødfri produkter.

Både efterspørgslen og udbuddet af plantebaserede drikke og kødalternativer vokser hurtigt - og midt i det relativt nye marked er også Arla ved at finde fodfæste.

Kort før jul var mejeriet klar med et bøf-alternativ af ost udviklet til burgerkæden McDonalds i Sverige, der viste sig at blive noget af en god satsning, skriver Børsen.

Burgeren med den nye bøf blev udsolgt på rekordtid, fortæller direktør i Arla Danmark, Jakob B. Knudsen.

"Der blev lynhurtigt udsolgt. Nu skal vi lige se, hvordan det udvikler sig. Men har produktet virkelig ramt noget i Sverige, er det da oplagt, at vi vil tilbyde det til detailhandelen - også i Danmark. Og det kommer i det nye år i vores foodservice herhjemme", fortæller han til Børsen.

Analysechef i Coop Lars Aarup anslår at markedet for plantebaserede drikke og fødevarer udgør omkring 300 mio. kr. årligt og er stærkt voksende.

Vil fange vegatererne 

Landedirektør Jakob B. Knudsen vil ikke afsløre flere detaljer om Arlas planer om at fange vegetarere og danskere, der vil skære ned på de animalske fødevarer. Han fortæller dog, at Ara 'arbejder seriøst' på at finde deres vej ind på markedet.

Arla laver også blandt andet en laktosefri havredrik og i samarbejde med kaffekæden Starbucks en mandelkaffedrik uden brug af komælk.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle