Arla med stærke tal - kun to 'huller i osten'

Arla betaler bedste mælkepris i tre år og forretningen går stærkt fremad, melder halvårsregnskab. Især spareprogram går bedre end ventet.

Arlas halvårsregnskab viser positive tal og fremdrift. En omsætning, der steg 2 procent til nu 5,2 mia. Euro, kombineret med det, som topchef Peder Tuborgh kalder en "usædvanlig stabil" mælkepris til andelshaverne.

Faktisk melder Arla om fremgang og positive takter på stort set alle fronter i sin pressemeddelelse. Kun på to afgørende punkter, eller huller i osten om man vil, nævnes der om usikkerhed eller problemer. Det ene er til gengæld også det største: Brexit.

"Vi har styrket vores konkurrenceevne og forbedret lønsomheden, samtidig med at vi har lanceret vores ambitiøse klimamål om at blive CO2 neutral inden 2050. Fremadrettet i 2019 har vi fokus på at nå vores ambitiøse mål for helåret, mens vi samtidig også er forberedte på de usikkerheder, der fortsat er omkring Brexit", udtaler Peder Tuborgh i pressemeddelelsen.

Let at finde de vigtige besparelser

Blandt de positive udviklinger fremhæver topchefen, at spareprogrammet Calcium har leveret besparelser hurtigere og større end ventet. For halvåret alene er det regnet sammen til 97 mio. Euro - 723 mio. kr. Faktisk har man snart fundet hele årets sparemål på 75-100 mio. Euro.

Det forventes, at man kan finde yderligere besparelser i andet halvår, men i lavere tempo.

Europæisk salg falder

Arla melder, at det internationale salg uden for Europa nu udgør mere end de 20 procent af omsætningen, der var målet for helåret 2019. Faktisk leverede man både en tocifret vækst på omsætningen og på salget af de brandede produkter.

Derimod er der fald i salget i Europa.

"Omsætningen til detailhandel og foodservice i Europa faldt med 1,5 procent til 3.149 millioner EUR i første halvdel af 2019, sammenlignet med 3.197 millioner EUR i første halvdel af 2018. Det skyldtes primært den strategiske beslutning om at opsige tabsgivende private label-kontrakter og en negativ ændring i valutakursen for den svenske krone", lyder det.

Osten uden huller, men med fald i salg

Det andet hul i Arlas ost, altså den knap så positive historie, er, at salget af et af Arlas vigtigste varemærker, nemlig Castello faldt igen.

Hvor Arlas brands, herunder Arla, Lurpak og Starbucks samt Puck alle går frem, var der nemlig atter et fald i specialostebrandet på fløde- og skimmeoste med hele 4,1 procent i volumendrevet vækst.

"Den negative udvikling skyldes primært stigende konkurrence i hele Europa og på udvalgte internationale markeder", fremgår det.

Brexit er den mørke sky

Brexit har været den altoverskyggende trussel på Arlas monitorering over forretningsusikkerheder siden 2016. Det er det fortsat, melder Peder Tuborgh og den øvrige ledelse.

"Arla forventer at nå en omsætning for helåret 2019 på mellem 10,2 og 10,6 milliarder EUR. Nettoresultatandelen for 2019 forventes at være inden for intervallet 2,8-3,2 procent af omsætningen. Et potentielt "no deal-Brexit" kan dog påvirke disse forventninger negativt", lyder det.

Mælkeindtjeningen endte på 36,1 eurocent per kilo ejermælk (2,69 kr/kg), og er den bedste i tre år, hvor den første halvår af 2018 lå på 34,7 eurocent (2,59 kr/kg). Dette tal indeholder ud over mælkeprisen også efterbetaling.

Her vil der næppe være nogen overraskelse for de mælkeproducenter, der hver måned får deres afregning fra Arla. Den udbetalte mælkepris har ligget sjældent stabilt på ca. 2,42 kr/kg for bedste kvalitet inklusive Arlagården+ hele året.

Faktaboks

Arla første halvår 2019 (første halvår 2018 i parentes)

Omsætning: 5,2 mia. Euro (5,1)

Resultat før skat 144 mio.  Euro (132)

Arlaindtjening: 36,1 eurocent pr kg (34,7)

Ejermælk indvejet 6.332 mio kg (6.332)

Anden mælk indvejet 684 (691)

Gearing 3,0 (2,6)

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle