Arla har nedjusteret målsætningen for deres konkurrenceevne - og når den

Arla meddeler, at de har genvundet deres konkurrenceevne efter koncernen for et års tid siden nedjusterede sin målsætning for det såkaldte peer group indeks. Ved at nedjustere, nåede Arla målet for 2018.

Arla har nedjusteret koncernens målsætning for det såkaldte 'peer group indeks'. Ved for et års tid siden at fastsætte en mere realistisk målsætning til koncernen, nåede Arla derved i mål for 2018.

I 2017 lød målet på indeks 103 til 105, altså at Arla skulle betale tre til fem procent bedre end en gruppe af sammenlignelige konkurrenter.

Det mål nåede Arla ikke, og i 2017 landede Arlas egetberegnede indeks på omkring 100. Peer group indekset beskriver Arlas prissætning i forhold til selvvalgte lignende konkurrenter, og bruges til at sammenligne selskabets konkurrenevne med andre i samme sektor.

Nu har Arla nedjusteret målet til mellem 101 og 103, hvorfor mejeriet ramte lige i midten med et per group indeks for 2018 på 102,4. Det betyder, at Arla ønsker at ligge 1 - 3 procent bedre end blandt andet tyske DMK og hollandske FrieslandCampina samt en række øvrige mejerier.

"Der er to faktorer, der havde stor betydning for vores sammenligning med konkurrenterne og nedjusteringen. Den første er Brexit og dets effekt på devaluering af pundet. 25 procent af vores salg foregår i UK og med ændringer af pundet betyder det meget. Derudover er der sket et stort skifte i priserne. Fedt er steget til den højeste pris længe, og proteiner er blevet meget billigere", siger Arlas finansdirektør, Nathalie Knight.

"Vores peer group ville være 6 – 8 procent højere, hvis ikke det var for de to faktorer. Vi ser ikke, at det ændrer sig foreløbig, og det er blandt andet derfor vi har iværksat Calcium og ændret vores peer group målsætning".

Øget salg og besparelser 

Peer group indekset for 2018 blev offentliggjort på repræsentantskabs-mødet i København tidligere på måneden. Her blev det fremlagt, at det især er en række positive resultater på salg og besparelser, der har fået indekset til at stige med 2,4 på blot et år.

"Efter et vanskeligt første kvartal i 2018, genvandt Arla sin konkurrenceevne henover året, og andelsselskabet sluttede året med et øget salg og en højere andel af varemærke-produkter. Transformations- og besparelses-programmet Calcium leverede besparelser langt over målet for året, og en historisk stærk finansiel balance gjorde, at hele nettoresultatet for 2018 ekstraordinært kunne udbetales til andelshaverne", skriver Arla i en kommentar til landbrugsavisen.dk.

"Vi er tilbage til et årligt peer group indeks, som ligger noget højere end sammenlignelige mejeriselskaber. Vores helt klare ambition er fortsat at forbedre peer group indeks frem mod 2020/2021," udtaler Arla Foods CEO, Peder Tuborgh.

Arlas peer group indeks er baseret på offentlige finansielle nøgletal fra sammenlignelige mejeriselskaber i Nordeuropa, som tilsammen tegner sig for 80 procent af al mælk produceret i området. Tidligere har Arla uddybet, at det udregnes baseret på gennemsnitsindtjening pr. kg.

Kig hellere på mælkeprisen

Hos Landsforeningen for Danske Mælkeproducenter mener man ikke, at Arlas peer group sammenligning giver meget mening for producenterne.

"Vi lægger ikke ret stor vægt på Arla Foods opgørelse af deres peer group resultat. Det er et tal som sammenligner æbler og pærer", siger Kjartan Poulsen, formand for LDM.

"Alene den kendsgerning at Arla Foods er det europæiske mejeri, der indvejer den største andel økologisk mælk betyder, at mejeriet pr. definition bør ligge højest i gennemsnitlig udbetalt mælkepris, som peer group tallet dækker over, blot for at ligge på linje med andre mejerier. Når vi samtidig ved, at prisindeks og lønniveau i Danmark er Europas højeste, giver sammenligningen ikke meget mening for producenterne", fortsætter han.

LDM foretrækker i stedet at kigge på afregningsprisen for konventionel mælk fra Arla mod hollandske Frieslandcampina, som man mener er det bedst sammenlignelige mejeri. Og her må Arla som oftest se sig slået, når man opgør mælkeprisen.

Faktaboks

Calcium

  • Om transformations- og besparelsesprogrammet Calcium skriver Arla i april 2018, at det skal levere mere end 400 millioner euro i besparelser inden udgangen af 2020 gennem øget effektivitet i alle dele af virksomheden.
  • Calcium skal forbedre Arlas konkurrenceevne til fordel for andelshaverne og samtidig styrke selskabets investeringsevne.

Kilde: Arla.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle