Arla nedlægger 140 stillinger - primært i Danmark

​Ændringer i virksomhedsfunktioner i forbindelse med Arla’s transformationsprogram Calcium fører til at 140 stillinger skal nedlægges.

Arla Foods nedlægger 140 stillinger som følge af ændringer i en række koncernfunktioner  som led i det igangværende transformationsprogram Calcium.

Det skriver Arla Foods i en pressemeddelelse.

Tidligere i år lancerede det landmandsejede Arla Foods et treårigt program ved navn Calcium der skal opnå besparelser og effektiviseringer for mere end 400 millioner euro og omdanne Arla Foods til en stærkere og mere konkurrencedygtig virksomhed.

Flere koncernfunktioner påvirkes

En del af transformationsprocessen er den fortsatte effektivisering af virksomhedens drift og supportfunktioner. Denne proces har foregået siden starten af året, og der er allerede iværksat væsentlige ændringer på tværs af globale funktioner såsom Finance, Legal & IT, Corporate Strategy, Medlemsservice, HR & Corporate Affairs.

I forbindelse med de ændringer, der er blevet annonceret i dag (tirsdag red.),  forventes det, at 140 stillinger på tværs af de berørte områder vil blive nedlagt. Det drejer sig fortrinsvis om stillinger på virksomhedens hovedkontor i Aarhus, men også et mindre antal stillinger på virksomhedens administrationskontorer andre steder i Europa og Nordamerika, skriver Arla i pressemeddelelsen..

Hurtigere adgang til markedet

De fleste af de ændringer, der annonceres i dag, vil påvirke Arlas markedsføringsorganisation, da selskabet sigter mod at forenkle sit kommercielle matrix og styrke frontlinjen ved at sikre hurtigere adgang til markedet.

"De ændringer, vi annoncerer i dag, vil skabe en enklere og stærkere markedsføringsmodel for vores brands og giver os mulighed for hurtigere at varetage lokale behov, både på vores europæiske kernemarkeder og vores nyere markeder i Asien og Afrika. Det indgår i vores bestræbelser at opbygge tætte relationer til lokale kunder og regeringer for at løse nogle af de større udfordringer i forbindelse med sundhed og bæredygtighed", siger CEO for Arla Foods, Peder Tuborgh.

"Som altid når man omstrukturerer og skal sige farvel til dygtige kolleger, har vi skullet træffe nogle vanskelige beslutninger. Jeg vil gerne takke dem, der forlader os, for den indsats, de har ydet i Arla Foods. Vi gør dette for at skabe en langsigtet transformation af vores virksomhed og for at reetablere vores internationale konkurrenceevne, når det gælder den mælkepris, vi betaler vores andelshavere, og det glæder mig at se det engagement, som Calcium udløser overalt i vores organisation. Det er en stor del af grunden til, at programmet i øjeblikket leverer før tid," siger han.

 

Faktaboks

Om Calcium-programmet

Løbende omkostningsbesparelser og effektiviseringer er en vigtig del af Arla Foods' Good Growth 2020-strategi, og virksomheden har derfor igangsat et treårigt transformationsprogram ved navn Calcium, som vil ændre virksomheden ved at skabe markante effektivitetsgevinster med to hovedformål for øje:

- at forbedre afkastet til sine andelshavere og opretholde en konkurrencedygtig mælkepris- at geninvestere i forretningsområder, som genererer vækst

Calcium-programmet vil medføre løbende besparelser på mindst 400 millioner EUR inden udgangen af 2020, og det økonomiske udbytte vil akkumulere gennem hele programmets løbetid.

Programmet gennemføres på et tidspunkt, hvor Arla står over for to unikke eksterne udfordringer som følge af omfanget af virksomhedens eksponering over for det britiske pund og den ugunstige udvikling på råvaremarkederne.

Emneord

arla

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle