Arlas salg voksede vildt i Kina i 2019. Men nu lægger corona-virus gaderne øde.
Salget af især babyernæring fra Arla til det kinesiske marked voksede vildt i 2019.
Næsten 60 procent vækst kunne mejerikoncernen indkassere på det store kinesiske marked i det forgangne år, fortalte Peder Tuborgh på onsdags pressemøde om Arlas regnskab for 2019.
"Det har været et meget stort år for os i Kina", sagde han.
Salget til landet i øst rundede 1,1 mia. kroner og væksten på 60 procent sker i de såkaldte mængder af brandede produkter, som Arla benytter som nøgletal.
At væksten endte med svimlende 60 procent, forklarede Arla-direktøren med, at ændringerne i lovgivningen i 2018 betød lavere salg og stort set tømte lagre ved indgangen til 2019.
"Derfor ser vi et mere positivt billede, end den vækst vi forventede på 20-25 procent".
I omsætningstallene er udelukkende Arlas egne brands medtaget. Arlas datterselskab AFI fungerer desuden som underleverandør på en række andre store internationale koncerners modermælks-erstatnings-mærker.
Corona-virus stopper alt
Også for år 2020 lød forventningen på vækst - i omegnen af 15 procent, meldte topchefen, når det gælder salg til Kina.
Men her har den meget omtalte corona-virus nu stukket en kraftig kæp i hjulet.
"Vi er ligesom alle andre meget bekymrede omkring corona-virus. Vores salg er ikke påvirket endnu, men det kan ske. Lige nu arbejder vores omkring et par hundrede medarbejdere i Kina hjemmefra, og vi begrænser mængden af rejser", forklarede Peder Tuborgh om de tiltag, som koncernen har taget.
"Vi har en partner i Mengniu (stort kinesisk mejeriselskab, som Arla har en aktieandel i, red.), og det giver os en del indsigt i situationen. Vi forventer, at vores salgstal vil blive påvirket af det. Så hvis vi ligger fladt i væksten for 2020, vil jeg være glad".