Arla sender mælkeprisen lidt i forårshumør

Efterspørgslen er stærkere end forventet - og det giver mulighed for positiv udvikling, melder Arla om mælkeprisen.

Der er forårstoner i luften, når det gælder mælkeprisen. Sådan lyder meldingen fra Arla i månedens prisopdatering til andelshaverne.

Ikke alene stiger mælkeprisen både til de konventionelle og økologiske producenter med 3,7 øre per kilo fra den førstkommende mandag.

Mejerikoncernen fra Viby J melder også for første gang i år decideret positivt ud om forventningerne:

"Efterspørgslen er fortsat stærkere end forventet, hvorfor markedet stadig forholder sig positiv", lyder det, hvorefter det tilføjes:   
 
"Udsigten er fortsat stabil med mulighed for en positiv udvikling".

Højere stigning end rival

Med stigningen på den halve eurocent, der kommer lige dagen før Arlas repræsentantskab og øverste ledelse mødes til virtuelt møde om sidste års regnskab og debat om efterbetaling, ender mælkeprisen til de danske andelshavere i marts på 2,486 kroner per kilo.

Dette kræver dog, at mælkeproducenten har sendt førsteklasses kvalitet af sted med tankbilen og også har aftale om GMO-frit foder, udfyldt klimatjek og har noteret sine data på Arlagården Plus.

Kan økologerne tjekke af ved samtlige lignende kriterier lyder acontoprisen på 3,092 kroner per kilo.

Så sent som mandag meldte ærkerivalen FrieslandCampina, at selskabet sætter sin mælkepris op med knap 2 øre per kilo i marts.

Amerikanere mangler containere til eksport

Arlas analytikere bemærker, at mælkeproduktionens vækst stagnerer i EU, med en produktion, der kun lå 0,4 procent højere end 2019 i december. Derimod er der stærk vækst i USA, hvor decemberproduktionen var steget med 3,1 procent i forhold til året før.

Amerikanerne er dog hindret i at sende deres produkter ud at konkurrere, bemærkes det:

"Den stærke vækst i USA har dog haft begrænset indflydelse på de globale markeder, da de amerikanske eksportører har oplevet logistikproblemer og mangel på containere til at sende produkterne ud af landet".

Derudover bemærker Arla, at mozzarella, som koncernen de seneste år har satset markant på, er på vej tilbage fra en meget lav prissætning op til jul og nu handles i priser, der svarer til gul ost. Derudover er priserne på ost også stigende. 

Samtidig er efterspørgslen på smør fortsat stor i såvel Europa som Mellemøsten. Det gør, at sæsonudsvinget, som der normalt kommer i første kvartal, når de fleste går på slankekur, ikke er kommet, bemærker Arla:

"Sammen med fald i mængden af UK bulk-fløde, der aktuelt er tilgængeligt i Europa pga. logistikproblemer som følge af Brexit, har vi ikke set det sædvanlige fald i prisen på smør i Q1 i Europa.  Priserne holder derfor niveauet".

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle