Arla snuser til magisk milepæl for økologisk omsætning

Det seneste år er Arlas salg af økologiske mejeriprodukter i Danmark steget med 10 procent. Det svarer til 989 millioner kroner. Det øgede salg er drevet af kendte brands og nye, økologiske produkter. Vækstpotentialet er fortsat stort, lyder det fra Arla i en pressemeddelelse.

Sidste forår introducerede Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Strategien bygger på, at sortimentet skal være bredere, tilgængeligheden skal være større, og brandingen af de økologiske produkter skal være stærkere, skriver Arla i en pressemeddelelse.

”Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 procent til næsten en milliard – nemlig 989 millioner kroner. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020,” siger landedirektør i Arla Danmark, Jakob B. Knudsen.

Han forklarer, at væksten er opnået ved et konstant fokus på videreudvikling af produkter.

”I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af det samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit på økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri.”

Vækst drevet af kendte Arla-brands og nye satsninger

Traditionelt kommer 95 procent af omsætningen på økologiske mejeriprodukter fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.

”Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer”, siger Jakob B. Knudsen.

De nye økologiske produkter falder i tre kategorier.

For det første udvider andelsmejeriet sortimentet i Arla ØKO med eksempelvis yoghurt, ost og fløde.

For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me.

Endelig giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.

”Vi ser et særligt stort vækstpotentiale for Lurpak, Baby&Me og MLK frem mod 2020. Baby&Me er et af de brands, hvor vi har oplevet den største stigning i efterspørgslen. Her har vi derfor udvidet sortimentet med blandt andet økologiske grødvarianter og tuber med grød og smoothies, som forældre kan have med sig på farten,” siger landedirektøren.

 

 

Faktaboks

Status på Arlas øko-strategi:

•Strategien hviler stadig på tre ben: et bredere økologisk sortiment, større tilgængelighed og stærkere branding af Arlas økologiske produkter.

•Arla har en målsætning om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020.

•Salget er steget fra 902 millioner kroner i 2016 til 989 millioner kroner i 2017.

•Det svarer til en stigning på ca. 10 procent.

•En stor del af væksten i økologi kommer fra Arlas kendte brands, herunder Riberhus, Karolines Køkken og Buko.

•Frem mod 2020 ser Arla et stort vækstpotentiale i økologi for Baby&Me, MLK og Lurpak.

•I 2017 lancerede Arla 14 nye økologiske produkter.

•I 2018 har Arla en pipeline på 19 planlagte lanceringer i øko-kategorien.

•Arla er verdens største økologiske mejeri.

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle