Arla udfordret: Briter betaler stadig under fem kroner for en liter mælk

Supermarkedernes priser på britisk private labelmælk er uholdbar, mener Arla, der kæmper for at flytte mest mulig mælk over i egne brands.

Det er ikke en god forretning at sælge drikkemælk i de britiske detailkæder, med mindre det er under egne brands.

Sådan lyder meldingen fra Arla i Storbritannien, som også er mejerikoncernens suverænt største marked med over en fjerdedel af hele mejeriets omsætning.

"Der er en strukturel udfordring på lønsomheden for konsummælkskategorien generelt. Vi har som det største mejeriselskab i Storbritannien påpeget offentligt, at der er en udfordring i de prislejer, der ligger på konsummælk. Det er ikke noget, som de landmænd, der producerer mælken, kan leve af, hvis de kun skal lave drikkemælk", forklarer Theis Brøgger, kommunikationsdirektør for Arla i UK.

Helt konkret sælger Sainsburys-kæden pt. deres eget mælkebrand til priser ned til 4,5 kroner per liter. Her reklamerer de online med, at prisen "matcher Aldi-priser" for mælkekartoner på 4 pints, svarende til 2,27 liter.

I samme kæde skal man give 7 kroner per liter for en Arla-Cravendale mælk, vel at mærke på tilbud, hvor normalprisen er 8 kroner.

Marked præget af private label

I regnskabet for Arla i UK for 2020, der blev offentligt tilgængeligt forleden, fremgår det, at der er pres på marginerne i det store marked. Briterne har været vant til en endog meget høj andel af private label mælk, som de store detailkæder selv får produceret under egne kriterier og ofte til pressede priser.

Det har også medført, at mejeriernes egne brands fylder meget lidt i de meterlange kølediske - op mod 7 ud af 10 liter mælk har tidligere været solgt under kædernes egne mærker.

"Vi fører an så meget, som vi kan, på at lave om på billedet, for det er ikke holdbart i længden, hvis ikke mælk koster den værdi, det reelt har. Presset er meget på private label, for lønsomheden på vores mælkebrands er, som den bør være", påpeger Theis Brøgger.

Han tilføjer, at blandt de mejerier, der de seneste år har været udfordret økonomisk i Storbritannien, har de alle været mejerier, der har baseret deres forretning på konsummælk, frem for andre mejerikategorier.

Arla markedsfører selv sine Arla Cravendale, Arla Best of Both og også Arla Lactofree, som er den laktosefrie mælkevariant, i Storbritannien. Alle mærker er under vækst, med Cravendale-vækst på 10 procent, Best of Both på 21 procent og Arla protein mælk med et hop på 34 procent i årets første halvdel.

Forretningen for private label fylder dog fortsat mere i Arlas UK-forretning end i andre europæiske lande. Blandt andet leverer Arla også private label kontrakter til  f.eks. Sainsburys, hvor landmændene producerer under et særligt koncept med ekstra vilkår om for eksempel dyrevelfærd.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle