Arla udvikler helt nyt sortiment af plante-fødevarer

Det er en del af mejeriets strategi at begynde at producere plantebaserede fødevarer.

Arla har et helt nyt sortiment af plantebaserede fødevarer i støbeskeen.

Faktisk har mejerikoncernen truffet en strategisk beslutning om at begynde at producere planteprodukter. Det skriver Finans.dk.

Arla er allerede godt i gang med at udvikle plantedrikke, som oftest blandingsprodukter, og sendte blandt andet i marts en laktosefri mælke- og havredrik på markedet.

Men nu arbejdes der på et helt nyt sortiment med også smør- og yoghurtlignende produkter. De nye varer skal sælges i butikker i en række lande i Nordeuropa, men det er endnu ukendt, hvornår produkterne vil nå hylderne.

"Vi har besluttet at gå ind i produktion af plantebaserede drikkevarer, fordi vi vurderer, at vi kan tjene penge på det. De plantebaserede varer passer fint ind i vores profil som et nordeuropæisk, landmandsejet selskab, der producerer på basis af naturlige råvarer," vurderer Arlas bestyrelsesformand, mælkeproducent Jan Toft Nørgaard overfor Finans.

Plantedrikke er ifølge Arla den varetype, der er størst og vokser hurtigst. Salget af plantebaserede drikke vokser med 15 procent årligt på tværs af mejeriselskabets nordeuropæiske markeder.

Jan Toft Nørgaard understreger desuden, at det er et ufravigeligt krav, at det nye forretningsområde leverer et overskud, som kan bruges til at løfte mælkeafregningen til selskabets andelshavere.

Har arbejdet med det længe

Arla har igennem længere tid antydet, at man overvejede at lave en serie af plantebaserede produkter, men det er første gang, at mejeriet melder klart ud om planerne.

Tilbage i oktober lød meldingen fra Jakob B. Knudsen, direktør for Arla Danmark,:

"Der er en stor vækst i salget af plantebaserede alternativer til mælk. På landsplan udgør disse produkter stadig en meget lille del af kategorien, men de vokser hurtigt, så det er selvsagt noget, som vi følger med stor interesse", sagde direktøren dengang til Jyllands-Posten.

Plantebaserede fødevarer har endnu kun indtaget en brøkdel af markedet, men der er så høj vækst på forretningsomårdet at også Danish Crown er hoppet med på den vegetariske trend og sender senere på året et nyt plantebaseret produkt på markedet.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle