Arlachef om Brexit: Alt kan fortsat ske

Arlas forretning i Storbritannien "har aldrig været stærkere". Men Brexit er stadig uforudsigeligt, mener topchef.

Egentlig ønsker adm. direktør Peder Tuborgh helst ikke at snakke Brexit endnu med offentligheden. Det er for tidligt - der er stadig for mange uafklarede emner i Storbritanniens farvel til EU.

Men internt har man forberedt sig, forsikrer han.

"Vi ved, hvad der skal ske. Men vi kan ikke sige ret meget om det, det er for tidligt", siger han og fortæller samtidig, at der de kommende uger vil blive mere åbenhed om planerne, af hensyn til både ejere og medarbejdere i Storbritannien.

"Vi vil snakke om, hvordan vi kan sikre både vores danske og vores udenlandske medarbejdere. vi har mange medarbejdere, der rejser ud og ind af Storbritannien", siger han om noget af det mest presserende.

"Og på den korte bane er der også logistikken. Vi har haft mange spekulationer om, hvordan vi får vores friske og skrøbelige produkter ind og ud over grænserne. Det er over 10.000 containere hvert år, så det er meget aktivitet. Det vil vi gerne klaret så stabilt som muligt. Derfor har vi også ansat flere til at håndtere det", melder direktøren.

3 år med forberedelser - og usikkerhed

I halvårsregnskabet skriver ledelsen, at netop udfaldet af Brexit kan påvirke såvel omsætning som resultat for mejerikoncernen for helåret, afhængig af om det bliver et hard brexit, eller om der indgåes en aftale.

Peder Tuborgh ønsker dog ikke at sætte tal på, hvor stor en påvirkning udfaldene kan få.

"Jeg vil ikke spekulere på, hvad vi taber eller vinder. Det kan gå begge veje", påpeger Peder Tuborgh og minder også om, at udviklingen på lang sigt også afhænger meget af, om pundet falder mere eller om det genvinder sin tidligere kurs.

Netop pundets markante fald i forhold til omverdenen, herunder dansk krone, har de senere år kostet Arla milliarder af kroner. Det skyldes, at hver fjerde omsætningskrone i mejerikoncernen skabes i England.

Peder Tuborgh glæder sig dog over, at det, som Arla kan styre, nemlig forretningen, er i god form.

"Vores business i UK har aldrig været så stærk som i år. Alle vores KPI'er (afgørende regnskabstal, red.) målt i pund har aldrig været stærkere", konstaterer han.

I halvårsregnskabet fremgår det, at Arla i UK har haft en fremgang på syv procent i salget af brandede produkter i årets første seks måneder.
 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle