Arlas indtog på million-marked for plantedrikke er gået "rigtig fint"

Salget af Arlas plantedrikke "Jörd" er endnu ikke oppe på fuld kapacitet, men ifølge koncerndirektør Hanne Søndergaard er Arla nu oppe på i nogle butikker at have omkring 5 - 10 procent af markedet for plantedrikke.

I maj lancerede Arla tre havredrikke under det nye brand Jörd. 

De tre nye plantedrikke er alle økologiske, og skulle ud og kæmpe om forbrugerne på det stadigt voksende plantebaserede marked. Og salget de første tre måneder er gået "rigtig fint", vurderer Arla.

"Vi ligger ikke helt oppe på fuld distribution endnu, men der hvor vi gør, er vi oppe på en markedsandel på 5-10 procent efter 10-12 uger. Vi vil gerne højere op, men efter tre måneder er det rigtig fint", siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Arlas havredrik er allerede at finde hos store kæder som Salling Group, Dagrofa og er på vej ind i køleskabene hos Coop. Derudover kan de købes på Nemlig.com og hos Aldi.

Million-marked

Arla kan endnu ikke sættes tal på hvor meget plantedrik, de sælger, og kalder det for "stadig ret små mængder", men markedsandelen på 5-10 procent er ikke helt at kimse af.

I alt er markedet for plantebaserede drikke på omkring 200 mio. kr. om året og på cirka 13 mio. liter om året. Med hurtig hovedregning har Arla altså efter tre måneder kapret et salg der vil svare til mellem 10 - 20 mio. kr. årligt eller omkring 650.000 - 1,3 mio. liter.

Det er dog stadig en lille forretning for Arla, der årligt producerer 4,9 mia. kg mælk i Danmark. Heraf går cirka 500 mio. liter til drikkemælk.

"Rent salgsmæssigt er det klart at vi har lagt en plan, før vi lancerede produkterne, som vi måler op i mod, og i forhold til den ligger vi meget pænt. Nu er vi gået i gang med de større kampagner på tv og også i især online på sociale medier.

På vej til England

Umiddelbart sælger den rene havredrik bedst, men de to andre varianter med hamp og byg sælger også fint, hvilket glæder Hanne Søndergaard.

"Det er jo altid spændende når man lancerer noget nyt, om det rent faktisk sælger", siger hun.

Planen er at plantedrikkene også skal kunne købes i England til september. Arla har allerede lavet en aftale med en af de største supermarkedskæder i England.

"Det er vi selvfølgelig meget spændt på. Det er et stort marked og med mere konkurrence allerede nu. Vi træder simpelthen ind på et marked, hvor der allerede er flere produkter på hylderne. Vi håber at kvaliteten og smagen af vores kan være med til at slå igennem i England", forklarer Hanne Søndergaard.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle