Arlas toplinje voksede i 2021

Både omsætning og resultatet før skat havde et godt år, hvor produktionsomkostningerne også steg.

Arla-koncernens samlede omsætning blev i 2021 11,2 mia. euro (83,4 mia. kr.), en stigning på 5,6 procent i forhold til 2020, hvor omsætningen var 10,6 mia. euro i 2020.

Resultatet før skat blev på 486 mio. euro, hvilket var en stigning på knap 2,2 procent fra 2020-resultatet før skat. Det lød på 458 mio. euro. Resultatet efter skat faldt dog med 1,7 procent til 346 mio. kr.

Gennem hele 2021 oplevede Arlas andelshavere fortsat stigende omkostninger og yderligere krav til deres gårde. Arla aconto-mælkepris steg 23 procent i løbet af 2021. Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var på 39,7 eurocent i 2021, sammenlignet 36,5 eurocent i 2020.

"2021 var et hårdt år for gårdene, og både vores andelshavere og virksomheden blev påvirket af de fortsatte konsekvenser af pandemien og af hastigt stigende produktionsomkostninger. Derfor er jeg stolt over, at vores virksomhed har været i stand til at levere en Arla-indtjening, der placerer Arla blandt markedslederne i Europa, og som understøtter vores andelshavere,” siger Jan Toft Nørgaard, Arlas bestyrelsesformand, i en pressemeddelelse.

For at understøtte det investeringsniveau, som både Arla og andelshaverne skal levere for at leve op til selskabets nye femårsstrategi, Future26, godkendte repræsentantskabet i 2021 en ny konsolideringspolitik efter forslag fra bestyrelsen.

Den nye politik øger efterbetalingerne til andelshaverne til 1,5 eurocent pr. kilo mælk i stedet for 1,0 eurocent pr. kilo mælk, forudsat at virksomheden opnår et årligt nettooverskud på mindst 2,8 procent af omsætningen.

Brands gik frem

Den stigende omsætning var ifølge Arla primært drevet af højere salgspriser og en volumendrevet salgsvækst blandt strategiske brands på 4,5 procent.

Arlas strategiske brands leverede en volumendrevet salgsvækst på 4,5 procent. Arla, Castello og Starbucks overgik deres vækst i 2020, mens Lurpak vandt markedsandele i både Danmark og Storbritannien. Arlas øgede investeringer i sin e-handelsforretning understøttet af en vækst på 17 procent i onlinekanalerne.

"Vores strategiske brands klarede sig usædvanligt godt i 2021, idet forbrugerne på verdensplan fortsat havde stor appetit på vores naturlige og næringsrige mejeriprodukter af høj kvalitet. Fra måned til måned fastholdt vi en stram styring af salget og driften og sikrede leveringer uanset om efterspørgslen på vores sortiment var til derhjemme, i foodservice-branchen eller på farten i takt med at nedlukningerne blev lempet, og vi kunne vende tilbage til arbejdspladserne for en stund," siger Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla Foods, i pressemeddelelsen.
 

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle