Asien og Afrika er de nye vækstmarkeder

Lande som Vietnam, Filippinerne, Malaysia og Indonesien ventes at blive interessante markeder i de kommende år.

»Vi arbejder hele tiden på at skabe nye afsætningskanaler for danske landbrugs- og fødevarer, men samtidig prøver vi at fastholde vanskelige markeder som Kina og Rusland,« siger Jan Laustsen, direktør i Landbrug & Fødevarers handelsafdeling.

Afdelingen har i 2015 blandt andet haft fokus på Kina som verdens største marked for fødevarer og med stigende velstand, og i 2016 planlægges blandt andet ministerbesøg i landet.

Jan Laustsen nævner også andre asiatiske lande som Vietnam, Filippinerne, Malaysia og Indonesien som interessante markeder i de kommende år.

Lovende markeder

»Det afrikanske kontinent forventes at få stigende betydning for eksporten. Nigeria er Afrikas største økonomi, og landet udgør sammen med Kenya, Sydafrika og Ghana nogle af de mest lovende markeder i Afrika,« siger Jan Laustsen. Kenya er centralt placeret i Østafrika og opfattes som indgangen til de østafrikanske lande.

I Sydamerika er der via fremstød i Colombia og Peru opnået ny markedsadgang.

Handelsafdelingens første fremstød i det nye år sker i Iran, som netop i denne uge har besøg af en delegation med udenrigsminister Kristian Jensen og Karen Hækkerup i spidsen.

Handelsafdelingen fastholder samtidig fokus på nærmarkederne, herunder Sverige, Tyskland, Holland og Italien.

Store muligheder, store udfordringer

»Ud over traditionelle fødevarer som kød og mejerivarer er der stigende interesse for maskiner, udstyr, avlsmateriale og viden, men ingredienser og biobaserede produkter spiller også en stigende rolle,« siger Jan Laustsen.

Selv om der er store muligheder, er det ofte svært at komme ind på nye markeder.

»Det handler ikke om faglige udfordringer, men man skal kende spillereglerne. I Kina og Japan handler det for eksempel meget om personlige relationer. Man skal også regne med, at ting tager tid, og vi kommer ikke altid først i køen.«

Aktuelt er specielt det russiske marked præget af store politisk bestemte udfordringer.

Tillid og succes

»Det kinesiske marked er en succes. De har generelt tillid til vores fødevaresystem og vores høje veterinære stade. Vi har relativt stor adgang til markedet, og vi er de første, der får genåbnet adgangen,« siger Jan Laustsen. Han fremhæver i den forbindelse handelsafdelingens gode samarbejde med Fødevarestyrelsen.

»Tidligere var det Japan og Korea, men det var det lange, seje træk.«

»Ofte handler det om at få den bedste samlede pris, især for oksekød og fjerkræ, hvis man for eksempel kan sælge biprodukter til en højere pris. I Asien kan man for eksempel sælge kyllingefødder til en højere pris end brystkød.«

USa

Et af verdens største forbrugermarkeder for fødevarer. I 2014 omsatte detailhandlen for $600 milliarder i over 38.000 supermarkeder.

  • Ny handelsaftale med EU 
  • Højkvalitets-fødevarer
  • Foodservice
  • Økologiske fødevarer
  • Maskiner
  • Udstyr til fødevareindustrien

Sydamerika

Brasilien er ifølge Jan Laustsen et marked med et stort potentiale og store risici, anderledes end dem vi kender fra Asien og Europa. Ikke desto mindre er det brasilianske marked interessant og værdifuldt, hvis det tilgås korrekt. 

  • Vækstmarked
  • Højkvalitets-fødevarer
  • Nye markeder
  • Ændrede handelsstrømme
  • Nye handelsaftaler med Colombia og Peru

Afrika

De mest lovende markeder på det afrikanske kontinent er Nigeria, Kenya, Sydafrika og Ghana.

NIGERIA

  • Største eksportmarked i Afrika
  • Afrikas største økonomi
  • Interesse for importerede produkter 
  • Mejerisektoren
  • Fra bistand til business
  • Et nyt og svært marked

KENYA 

  • Maskiner til agro-teknologi, enzymer og frø
  • Fødevareteknologi, agroindustri, energi, biomasse og miljø
  • Porten til Østafrika

SYDAFRIKA

  • 53 millioner indbyggere og en hurtigt voksende middelklasse
  • Stort potentiale
  • Bæredygtig effektivisering

Europa

De europæiske markeder betyder samlet set mest for fødevaresektoren. Lav vækst, men med købekraft og interesse i højkvalitetsvarer, herunder økologiske produkter. Der planlægges i 2016 økologiske aktiviteter i Sverige, Frankrig og Tyskland.

  • Godt fodfæste
  • Økologiske fødevarer
  • Hjælp til mindre virksomheder

Mellemøsten

  • Meget stabile kunder
  • Værdifulde markeder
  • Store forventninger til afsætningsmulighederne i Iran
  • Saudi Arabien:
    • 70% af alle fødevarer importeres
    • Sundere fødevarer af høj kvalitet

Rusland og Centralasien

RUSLAND

Intenst fokus på øget selvforsyning fra centralt hold. Regionale subsidier til investeringer og forbedringer giver gode muligheder for agroindustrien, herunder udstyr til stald og mark.

KAZAKHSTAN

  • Et stabilt land
  • Stor olieproduktion
  • Toldunion med Rusland
  • Stigende middelklasse

Sydøstasien

De ti sydøstasiatiske ASEAN-lande, herunder Indonesien, Malaysia, Filippinerne, Singapore, Thailand og Vietnam rummer store muligheder for både Danmark og EU. Området er verdens 7. største økonomi med en hurtigt voksende middelklasse, der i 2020 vil tælle 300 mio. forbrugere.

  • Nye markeder 
  • Stor befolkning
  • Højkvalitets-fødevarer
  • Agroindustri
  • Modernisering
  • Markedsaktiviteter i Sydkorea og Japan

Kina

Kina er verdens største marked for fødevarer, og efterspørgslen på importerede fødevarer forventes fortsat at stige i de kommende år, blandt andet på grund af problemer med fødevaresikkerheden, og I 2015 var der stor fokus på Kina, hvor Danmark fejrede 65 året for diplomatiske forbindelser mellem Kina og Danmark. I Kina er der gennemført eksportfremstød med ministre, afholdt konferencer og medvirket i flere udstillinger. Kina er et vigtigt men kompliceret marked, og der håbes fortsat på markedsadgang for flere produkter i de kommende år. I Asien har der derudover været fremstød i Vietnam, Filippinerne, Malaysia og gennemført et statsbesøg i Indonesien. Flere af landene vil indgå i eksportindsatsen også i de kommende år trods store investeringer i udviklingen af egen fødevareproduktion. Markedsadgang til Kina er dog teknisk kompliceret. 

  • Enormt potentiale
  • Vigtigt marked for alle sektorer
  • Agroindustri
  • Fødevarer 
  • Fødevareindustri
  • Miljøteknologi

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle