Avanceret plov laver perfekte furer

Undervognen er fra en Kverneland-plov, men resten er specialbygget, når Søren Korsgaard deltager i VM-pløjning med sin hidtil dyreste plov. En halv million kroner og en masse timer står ploven ham i.

Mølbro har spillet en central rolle ved udviklingen af ploven, der blandt andet er kendetegnet ved, at den bageste fure kan justeres helt over bag ved den forreste. Det gør blandt andet det, at man kan pløje en kile uden trekanter..

Hjulenes placering - der er to hjul foran den forreste spids og et hjul bag den bageste spids - betyder, at den følger terrænnet langt bedre end andre plove, siger Søren Korsgaard.

Alle tre sæt hjul er hydraulisk justerbare, og den forreste og bageste furebredde kan justeres individuelt.

Forplovene kan justeres helt frem, så man i princippet har forplovene helt fremme, hvor rulleskæret kører ned.

Formål: At sørge for, at også stubrester bliver dækket af jord.

Mølbro støtter

»Der er ingen tvivl om, at projektet var jeg ikke gået i gang med, hvis jeg ikke havde haft Mølbro til at støtte mig,« understreger Søren Korsgaard.

»Nogle ting har vi næsten skulle opfinde forfra. Siden jeg vandt DM i oktober, er der ikke gået én dag, uden jeg har tænkt på ploven eller pløjning. Man er jo ude i, at det helst skal være så perfekt som muligt.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle