»De bliver vores største kunde«

Danish Agro er godt på vej til at blive Claas’ største enkeltkunde.

Hvordan ser du markedsudviklingen for Claas i Danmark og Skandinavien?

»Nu har vi haft samarbejdet i tre år med Danish Agro, og det er en rigtig god og trofast partner, som er ved at blive vores allerstørste kunde. Når deres opkøb i Finland er integreret, så bliver de større end vores største nuværende kunde i tyske BayWa. De sidder på 42 pct. af mejetærskermarkedet i Danmark, og så er der en generel udfordring med traktormarkedet, som vi skal have udviklet på«.

Hvor store er jeres ambtioner for at få løftet Claas som traktormærke?

»Vi sidder på otte procent i det i snit i de 24 lande, som hører under midteuropæiske distrikt. I 2025 er målet, at vi skal op på 15 pct. af markedet«.

Når man kigger historisk på traktormarkedet, så ligger det relativt stabilt mellem mærkerne. Hvordan skal I løfte jeres andel så markant?

»Markedet udvikler sig med stadig mere professionelle kunder, og her vil vi være alternativet mellem professionelle parter. Og så har vi en rigtig god position med vores andre produkter, og vi producerer vores traktor efter, at det er et genkendeligt produkt, når man er vant til at sætte sig ind i vores andre produkter. Vi har traktorer, som er effektive med lave brændstofomkostninger«.

Det danske marked har været noget påvirket af tørken. Hvordan ser det ud generelt på markedet, når du kigger ud over de europæiske lande?

»Det er et blandet billede, hvor Danmark, dele er Tyskland og eks. England og Irland har været hårdt ramt. Andre lande som Spanien har haft en rigtig god høst. For os ender det faktisk som et normalår med en lille pil op«.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle