40 km/t for traktorer en realitet - men kun under skrappe betingelser

Siden årsskiftet må traktorer køre 40 km/t. Vel at mærke, hvis de kører en tur omkring synshallen først. I branchen er der skuffelse.

Det har været et langt tilløb, men nu er det endelig en realitet. Siden årsskiftet har traktorer måttet køre 40 km/t mod de hidtidige 30, men i den nu vedtagne bekendtgørelse, som var en forudsætning for den højere hastighed, er der en række betingelser, såsom at traktorerne skal omkring synshallen, hvis man vil udnytte den højere fartgrænse.

Netop det, at traktorerne skal til syn, var fra begyndelsen en bekymring i branchen, bl.a. i Dansk Maskinhandlerforening og den øvrige del af Færdselsgruppen. Og det betyder vel at mærke ikke kun syn af traktoren, men også de bugserede redskaber, som man i givet fald gerne vil have lov til at køre 40 km/t med.

Nummerplade og mærkat

»Både traktorer og vogne skal jo i givet fald overholde skærpede krav til bremseeffekten, Hvad udgiften i forbindelse med syn for de efterhængte redskaber bliver, er svært at vurdere,« siger Per Hedetoft, konsulent i Dansk Maskinhandlerforening.

For vognenes vedkommende lyder det nye krav, at de skal kunne bremse mindst 50 procent af det samlede akseltryk mod tidligere 30 procent. Det vil sige, at man stiller større krav til allerede ibrugtagne køretøjer.

Hvis man på lovlig vis vil køre 40 km/t på landevejen, skal man ud over synet også forsyne traktoren med nummerplade eller nummerplader samt et Tempo 40 mærkat med særligt fastlagte mål. Nye traktorer er som udgangspunkt automatisk godkendt til den højere hastighed.

Alle nye traktorer har i flere år været konstrueret og godkendt til 40 km/t.

»Så på den baggrund mente vi i Færdselsgruppen selvfølgelig, at syn ville være overflødigt,« siger Per Hedetoft.

Opfordrer til syn

»Den højere fart kommer ikke til at ændre noget som helst hverken i forhold til trafikulykker eller landmandens dagligdag. Det er en tilpasning til virkeligheden, for det betyder jo kun, at de helt lovligt kan køre med den fart, som de allerede kører med nu. De fleste kører jo typisk 42-43 km/t. Der er - hånden på hjertet - ingen, der kører 30 km/t,« siger Flemming Hedegaard, chefrådgiver, Byggeri & Teknik i Herning.

»Til gengæld tror jeg, at mange alligevel vil vælge at køre til syn med traktoren. Det koster jo ikke alverden, og det vil jeg i hvert fald opfordre til, at man får gjort. De fleste vil jo køre igennem synet uden anmærkninger, og så vil de fremover kunne beholde kørekortet, selv om de kører med bundgas,« siger Flemming Hedegaard.

Faktaboks

3 vigtige punkter om Tempo 40

  1. Ja til 40 km/t: Køretøjer, som kan omfattes af Tempo 40 ordningen, altså kørsel op til 40 km/t, er godkendte eller registrerede traktorer, registrerede motorredskaber eller registrerede påhængskøretøjer såsom påhængsvogne og bugserede påhængsredskaber. 
  2. Nej til 40 km/t: Køretøjer, der ikke kan blive omfattet af ordningen, er traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer med bælter samt påhængsvogne og påhængsredskaber, som ikke har bremser på alle hjul, eller har påløbsbremse og en tilladt totalvægt på mere end 8.000 kg.
  3. Særlige krav: Alle skal være godkendte og registrerede i køretøjsregisteret DMR og være udstyret med nummerplade og Tempo 40-mærke. Godkendelse kan foretages af synsvirksomheder eller forhandlere, hvis køretøjet er nyt.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle