Arla-direktør: Vi skal vise ejerne, at mærker er en god forretning

I et år har Peter Giørtz-Carlsen været næstkommanderende i Arla. Han er stolt over 2019-resultaterne - og næst efter mælkeprisen især af ét nøgletal.

Er mælk altid bare mælk?

Nej. Der sker rigtig meget blandt forbrugerne. Vores specialprodukter som laktosefri og øko vokser meget. Laktosefri voksede 11,6 procent i Europa i 2019. Samtidig kommer der græsmælk og hjertemælk. Mælk er ikke bare mælk længere. Det er en kæmpe mulighed for Arla, men skaber også udfordringer, ikke kun for os kommercielt, men for ejerne.

Hvordan det?

Vi skal vise ejerne, at det er en god forretning. Det mener jeg, at vi har vist med øko. I Danmark har øko næsten 30 pct. af mælkekategorien, og i Tyskland er det nu næsten 10 pct.

Lige nu nu bruger ejerne tid på klimacertificering. Er der forretning i det?

Det er jeg sikker på der vil blive. Vi skal sikre, at vi får betaling for ejernes ekstra-arbejde.

Tidligere lød det, at der kom en klimamælk?

Vi har klimamælken Netto Null i Sverige, hvor vi beder ejerne om at gøre lidt ekstra. Jeg kan ikke svare på, hvordan vi kommer til at gøre, men det er vigtigt kommercielt, og der kommer noget.

Vil forbrugerne betale?

Det viser undersøgelser, men det bliver afgjort ved køledisken. Igen: Øko viser, at det kan lade sig gøre - men konceptet skal være tydeligt,. Hvor stort det vil blive, vil tiden vise, men klima vil fylde mere. På den vis vil landmændene rykke tættere på forretningen.

Hvorfor er det så vigtigt?

Klima vil blive mere og mere vigtigt for forbrugerne. Vi har set det på dyrevelfærd, og vi vil se det på klima. Her kan vi tilføre værdi til vores varer. Det er sindssygt vigtigt, at vores mærkevarer leder kategorierne, frem for at butikkernes mærker stiller krav. Den dag, vores mærker ikke leder kategorien, vil vi være på hælene. Min opgave er at sørge for, at vi er på tæerne.

Omsætningen i Europa faldt en mia. kr. i 2019. Peder Tuborgh sagde, det ikke var vigtigt. Hvorfor?

Vi har en stærkere europæisk forretning end nogensinde. Vi leverer til punkt og prikke på vores strategiske mål, som er at øge kvaliteten og værdien af den europæiske forretning. Vi er lykkedes rigtig godt med at gøre Arla-brandet europæisk.

Hvorfor er det så godt?

Der er ikke mange i fødevarebranchen, der har en brand-vækst på 2,9 pct. i Europa, som vi har. Samtidig er der ikke mange af vores konkurrenter, der har så høje brandandele. Europa er et modent marked, og alligevel har vi virkelig flyttet os. Det er jeg stolt over. Vi vil naturligvis gerne vokse på toplinjen, men kvaliteten af forretningen er prioriteten.

Er vækst ikke vigtigt?

Vi vil også gerne vokse, men i 2019 gik den svenske krone imod os, og vi forlod en række private label kontrakter i Tyskland, fordi vi havde bedre alternativer.

Siger I farvel til private label?

Nej, det kommer vi aldrig til. Halvdelen af vores forretning i Europa er private label, men vi er blevet skarpere på, at vi kan sige nej tak, hvis vi har andre muligheder for at bruge mælken. Især i Tyskland går vi til stålet.

Hvad driver dig i Arla?

Jeg kommer ud af en familie af selvstændige. Mine forældre drev hver deres butik i Haderslev, med tøj og isenkram. Jeg er vokset op med mantraet om ’get better eller get beaten’. Jeg er god til at se flere muligheder end udfordringer.

Hvilke resultater i dine år i Arla er du stolt af?

Da jeg var ansvarlig for Cocio, indgik jeg den første aftale med Starbucks og vi fik en stærk partner om bord. Derudover er jeg stolt af, at salget af mærkevarer vokser.

Er brandshare det vigtigste nøgletal i regnskabet?

Nej, det er mælkeprisen. Det vil det altid være. Derefter kigger jeg på brandsharen, for det er en vigtig del af at skabe den stærke mælkepris.

Hvad er det vigtigste mål, du skal jagte i 2020?

Det er, at den europæiske forretning fortsætter den brandede rejse. Hvis vi lykkes, vokser brandsharen igen.

Faktaboks

Peter Giørtz-Carlsen:

  • Siden 2019 medlem af Arlas direktion og øverste ledelse sammen med Peder Tuborgh.
  • Ansvar for den europæiske forretning, der fylder 60 pct. af Arlas omsætning.
  • Startede i Arla i 2003 i strategiafdelingen. Siden har han været ansvarlig for Cocio, først den danske, så den engelske forretning.
  • Uddannet cand.merc i strategi og ledelse.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle