Arla: Tidsfrister skal være bedre, men kontrol består

Chef for medlemsservice Poul Pettersson understreger, hvor vigtigt Arlagården er.

Betydningen af mejeriets kontrolprogram Arlagården kan ikke overvurderes. Det understreger chef for medlemsservice i Danmark Poul Pettersson, som svar på Kent Davidsens kritik.

»Kontrollen må ikke føles som en chikane af vores landmænd. Vi skal ikke give dem flere opgaver, end der er fornuft bag. Men vi skal også give landmændene forståelsen for, hvor store fordele der er ved Arlagården som kvalitetsprogram, set fra vores kunders synspunkt«, siger han.

Når det gælder tidsfristerne, der blev sat med tilbagevirkende kraft, lægger Poul Pettersson sig fladt ned.

»Det er selvfølgelig åndssvagt og totalt hjernedødt. Det skyldtes IT-tekniske fejl, og det er jeg ked af, for sådan skal det ikke være«, indrømmer chefen.

Derimod står han vagt om vigtigheden af et rent tankrum. Og kunderne finder det afgørende, at der er respekt om medicinforbrug - og det kræver låste døre hele døgnet.

»Vi udleverer fødevarer fra tankrummet, og derfor skal det være i orden. De varer skal stå på forbrugernes bord næste morgen. Derfor skal der ikke være åbne vinduer eller ligge beskidte halsbånd«, siger han.

Når det gælder antallet af punkter, der udløser kontrolbesøg, følger Arla udviklingen.

Siden det nye Arlagården program blev taget i brug sidste år i august, har der været 507 besøg, hvoraf 181 har været genbesøg, altså 36 procent, frem til 1. april.

»Vi har allerede taget initiativer på flere punkter, bl.a. med, om vi kan klare mere med virtuel kontrol. Men det skal gennem bestyrelse og landeråd, før det er på plads«, forklarer chefen og tilføjer så, at det hele er en balancegang:

»Vi må ikke ændre mere på kvalitetskravene til Arlagården end at vi bevarer vores troværdighed hos kunderne. For så har vi alle tabt«.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle