Bæltekøretøjer og trafikpropper: Transportminister tager godt imod L&Fs transportudspil

L&Fs transportudspil blev præsenteret på Arlas mejeri i Taulov i mandags. Transportministeren tager godt imod anbefalingerne.

Bæltekøretøjer, der ikke må køre på veje, og tankbiler med mælk, der sidder fast i myldretiden: Danske landmænd og fødevareklyngen spilder årligt en kvart milliard kroner og 400.000 timer i trafikken. Derfor lancerer Landbrug & Fødevarer det transportpolitiske udspil ’En ny vej frem for fødevareklyngen’. Her kommer L&F med en række anbefalinger til, hvor politikerne med fordel kan justere regler og drysse trafikmilliarder ud.

»Det er dyrt at holde stille. Der er brug for et gearskifte i den danske transportpolitik. Både bilister og virksomheder spilder hvert år tusindvis af timer i trafikken på grund af kø og trængsel, og det ser desværre kun ud til at blive værre«, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

Udspillet blev præsenteret på Arlas mejeri i Taulov. Arla er reelt en af Danmarks største logistikvirksomheder med 620.000 afhentninger om året. Arla Foods henter hver dag 13,5 mio. kg mælk hos sine godt 2.800 danske andelshavere og kører to millioner kilo mejeriprodukter ud til butikker og forbrugere.

»Arla Foods er et andelsselskab i vækst, og balancen mellem miljø, klima og øget infrastruktur er afgørende for vores forretning. Vi ved, at vi i fremtiden skal hente mere mælk hos andelshaverne, og at forbrugernes efterspørgsel på innovative og bæredygtige mejeriprodukter stiger. Det er vigtigt for os, at transporten sker under hensyntagen til klima og miljø. Samtidig med at vi ønsker øget tilgængelighed på de danske veje, fortsætter vi med at videreudvikle vores igangværende initiativer med at uddanne vores chauffører i sikker og energirigtig kørsel og ved at skifte til grønnere drivmidler og ny teknologi«, siger Bo Svane, logistikchef for Arla i Danmark.

Blandt deltagerne på mødet i Taulov var transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA). Transportministeren fik en rundvisning på mejeriet, der ligger lige op ad motorvejen. To Arla-lastbiler kom rullende med mælk til mejeriet, og ministeren fik lov til at kigge ind i de to lastbiler, der holdt parkeret længere nede på parkeringspladsen og tage en snak med chaufførerne.

Samme hammel

Ministeren tager godt imod L&F-udspillet:

»Jeg kender betydningen af ordentlig infrastruktur, og det gør fødevareklyngen også. Så derfor skal vi trække på samme hammel. Med vækst i økonomien stiger trafikken. Der er masser af transport på vejene, men vi bruger pengene på skinnerne. Så vi bruger for få penge på vejene. Det er helt sikkert. Derfor kigger jeg specielt på motorvejene«, erklærer ministeren.

Carl Heiselberg, formand for Danske Kartofler, siger om udspillet:

»Jeg synes, der er lavet et stort og et flot stykke arbejde med udspillet. For mine medlemmer er det jo i høj grad vigtigt, at vi får ændret reglerne i forhold til bånd- og bæltemaskiner, så det for eksempel bliver muligt at køre på vejene med en optager med bælter, samt at vi får lov til at køre med samme læs med traktor, som man må med lastbil, når ellers specifikationerne er ens«.

Han håber på politisk lydhørhed

»Det er selvfølgelig svært at vurdere, hvor mange af anbefalingerne vi kan få igennem, men efter præsentationen har jeg en god fornemmelse. Ministeren tog godt imod udspillet og virker lydhør i forhold til de idéer, som bliver præsenteret i udspillet, så jeg mener, der er grund til en vis optimisme«, siger Carl Heiselberg.

Afgørende bæltekøretøjer

Jørn Dalby, formand for Danske Sukkerroedyrkere, mener, det er afgørende at få kigget på bæltekøretøjer på vejene.

»For os er punktet om en permanent løsning omkring færdsel med bæltekøretøjer på vejene det allervigtigste. Tendensen går mod roeoptagere på bælter, så udfordringen bliver større og større. At skulle have maskinerne på blokvogne holder simpelthen ikke i forhold til at drive et tidssvarende og effektivt landbrug. Samtidigt er det formentlig mindst lige så hårdt for landevejene, - det er i færd med at blive undersøgt«.

De danske maskinstationer er enige i vægtningen af bæltekøretøjerne.

»Det er utrolig svært at leve med en lovgivning, der stammer fra den grå Fergusons tid, og det er jo tilfældet omkring reglerne for bæltekøretøjer. Det er noget af det, der er rigtigt vigtigt for os at få en løsning på. Nu er der heldigvis nogle konkrete målinger i gang om, hvor meget bæltekøretøjer belaster vejene i forhold til for eksempel blokvognene. De tal glæder jeg mig til kommer«, siger Søren Ulrik Sørensen, formand for Danske Maskinstationer & Entreprenører.

Han fortsætter:

»Vi har også brug for at få justeret reglerne omkring akseltryk. Der bliver kørt for mange tomme kilometer, og det er simpelthen ikke effektivt. Jeg håber, det her gode udspil kan få sat noget gang i processen. Det er der i hvert fald god grund til«.

Faktaboks

Det vil 
L&F gøre

Landbrug & Fødevarer begynder nu benarbejdet for at få lydhørhed for anbefalingerne i transportudspillet. 

  1. Der bliver i den kommende tid: holdt møder med ordførerne på transportområdet i Folketinget, som præsenteres for udspillet.
  2. Udspillet: præsenteres også for relevante embedsmænd.
  3. En kampagne:på sociale medier sætter fokus på transportudfordringerne og nogle af de politikforslag, der er i udspillet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle