Beskidte lastbiler kan bringe svinepest til Danmark

Professer i virologi vurderer, at der er en reel risiko for, at smitten kommer til Danmark, fordi grisene kan have svinepest uden tydelige symptomer. Dog kan en række forholdsregler mindske risikoen betydeligt.

"Hvis utilstrækkeligt rengjorte lastbiler, som tidligere har kørt i lande, hvor der er svinepest, kommer til Danmark for at hente grise, er der en risiko for, at vi får svinepest hos danske grise. Får vi svinepest i Danmark, står vi med en fuldstændig uoverskuelig situation. Derfor er der al mulig grund til, at alle er opmærksomme på smitterisikoen."

Sådan siger en af landets førende virus-eksperter, professor i virologi Åse Uttenthal, DTU/Lindholm.

Hun og hendes kolleger har netop afsluttet et projekt, der belyser under hvilke omstændighedern svinepest-virus kan overleve i gødning på for eksempel en lastbil. Projektet viser også, at svin kan være inficeret - og dermed smitte andre grise - uden selv at være særligt påvirkede.

"Virus fra svinepest kan overleve i gødning i op til to måneder, så det er en sej modstander, vi har med at gøre," siger professoren.

Til gengæld er smitte gennem luften ikke noget, man i praksis behøver at bekymre sig om.

Selvom virus kan overleve i gødning i op til to måneder, kan grundig vask og efterfølgende desinfektion gøre det af med virus.

"Lastbiler og alt der har været i berøring med grise skal rengøres grundigt, så man ikke kan se synligt skidt eller gødning. Derefter skal den rengjorte vogn desinficeres," siger Åse Uttenthal.

Hvis begge dele er korrekt udført, er vognene nu uden smitterisiko, men skal som en ekstra sikkerhed holde 48 timers karantæne, før de må køre til en dansk ejendom eller samlestald.

Otte procent

Når rengøringen sker efter forskrifterne, mener professoren således ikke der er grund til bekymring, men en intern undersøgelse af rengøringsstandarden efter vask og desinfektion ved den dansk-tyske grænse viste, at et bekymrende højt antal biler ikke var rengjort godt nok.

"Rapporten viser, at på otte procent af bilerne kunne man stadig finde gødningsrester efter vask. Det er slet ikke godt nok, og det er disse otte procent af bilerne der udgør en risiko for vores svineproduktion," fremhæver Åse Uttenthal. Hun opfordrer kraftigt danske svineproducenter til kun at bruge vognmænd, de selv oplever, de kan stole på, når de eksporterer direkte fra egen stald.

"Og vognmanden eller bilen må aldrig komme i forbindelse med grise, der ikke skal forlade besætningen," understreger Åse Uttenthal.

Hun opfordrer til, at alle svineproducenter er opmærksomme på, hvordan vognmænd opfører sig med hensyn til rengøring og transport, for det er den smittekilde, hun anser som den største i relation til at få svinepest til Danmark.

mot@landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle