Bloggere og sociale medier går imod kostråd

Råd fra nettet, venner og familie om kost mangler ofte evidens. Det skader mere end gavner, mener Fødevarestyrelsen.

Spis varieret, ikke for meget, og vær fysisk aktiv. Selvom danskerne stoler mest på råd om mad fra Fødevarestyrelsen, viser en ny forundersøgelse fra Aarhus Universitet, at mindst lige så mange har tillid til madblogs, Youtube, familie og venner. Dog strider mange af kostrådene på nettet ofte imod og kritiserer de officielle anbefalinger, ligesom de mangler evidens for deres kostråd.

»Enhver kan skrive på sociale medier, så de henviser ikke altid til kilder. Det er generelt et problem i Europa. I Holland er der f.eks. nogle, der spiser ler, fordi nogle bloggere har fortalt om det som en detox-kur. Dermed sagt kan nogle medier godt være evidensbaseret«, fortæller videnskabelig assistent på Aarhus Universitet, Lise Bundgaard.

Generelt problem

Det er især unge, som bruger nettet til vejledning. Undersøgelsen viser, at de fleste danskere (61 pct.) mellem 18 og 34 år vælger ’sociale medier’ som deres primære kilde til kostinformation. Det kan udfordre de officielle kostråd, mener Fødevarestyrelsen. De kæmper med at trænge igennem blandt de mange meninger om sund mad.

»Derfor kan vi ikke spille på samme bane som almindelige privatpersoner, som har mange forskellige inputs«, siger Trine Grønlund, ernæringsfaglig medarbejder hos Fødevarestyrelsen.

Forvirrede følelser

Trenden kan ifølge ernæringschef Line Damsgaard hos Landbrug & Fødevarer plante »en madfrygt og en madlede, som bestemt ikke er til gavn for vores sundhed«.

»Når følelserne tager over, fjernes fokus fra evidensen. Den store strøm af mere eller mindre uvidenskabelig information om mad kan i bedste fald gøre, at vi bliver forvirrede. I værste fald resulterer det i, at vi agerer uhensigtsmæssigt i forhold til vores egen eller andres – f.eks. vores børns – sundhed«, siger hun.

Aarhus Universitet konkluderer, at Fødevarestyrelsen kan blive bedre til at engagere forbrugerne ved at bruge de sociale medier. Fra næste år vil Fødevarestyrelsen fremme evidensbaseret viden om kost og ernæring.

»Det er klart, at vi er nødt til at vurdere, om vi skal være proaktive på sociale medier og deltage i debatter, så det sidder vi og overvejer lige nu«, siger Trine Grønlund.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle