Coop får pris for at udbrede økologien

Onsdag 13. november modtog Coop Danmark prisen Organic Retailer of The Year for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne.

I dag køber stort set alle danskere økologiske varer i løbet af et år, og hele 52 procent af danskerne køber økologiske varer hver eneste uge. Økologien er blevet hvermandseje, ikke mindst fordi Coop tog en ambitiøs beslutning for fem år siden«, siger Henrik Hindborg, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

I 2020 vil danskerne købe økologiske varer for mellem 19 og 20 mia. kr. svarende til 3.400 kr. i gennemsnit pr. dansker. Det er mere end en fordobling i forhold til 2014, hvor der blev solgt økologiske varer for otte mia. kr.

Den store stigning i salget af økologiske varer skyldes ikke mindst, at Coop Danmark i efteråret 2014 satte en ambitiøs målsætning om at fordoble økologien i Danmark frem til 2020. Onsdag aften blev Coop Danmark således præmieret med Organic Retailer of The Year på messen Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark desuden var udnævnt til årets land på grund af vores verdensmesterskab i økologi.

»Vi er meget stolte og taknemmelige for at modtage denne anerkendelse. Men vi vil dele æren med vores medlemmer og kunder og de mange leverandører. Uden deres brændende engagement var vi ikke nået dertil, hvor Danmark er førende i verden på økologi. Vi glæder os til at fortsætte rejsen. For de kommende fem år er det vores mål at øge salget med over 400 millioner kr. om året«, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Tilbage i januar 2015 startede Coop f.eks. med at sænke priserne på udvalgte økologiske varer, samtidig med at det økologiske sortiment blev udvidet i alle Coops kæder.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle