Dagens pick-up er lige dele praktiker og livsstil

Salget af pick-up’er er i Europa langsomt stigende. De bliver mindre rustikke og mere forfinede, mener ekspert.

For nogle handler det mest om de praktiske evner. Er bilen en god makker, når man en formiddag skal i engen for at sætte nye hegnspæle op? For andre kunder handler det om livsstil og at udsende et signal om, at man foretager sig noget spændende i sin fritid. Og de fleste af dagens pick-up’er synes at løse begge opgaver ganske godt.

I USA, Guds og bilernes eget land, dominerer pick-up’erne bilsalget. Amerikanerne elsker den solide og rustikke biltype med lad, hvor du kan have alt fra værktøj til byggematerialer ad libitum, og som kan trække båden, hestetraileren eller den helt store campingvogn uden problemer. De tre mest solgte biler i USA er pick-up’er.

»På vore breddegrader er vi mindre begejstrede. Her rynker vi lidt på næsen af teknikken med stiv chassisramme, grove køreegenskaber og solid tørst. Derfor er biltypen mest udbredt hos gartnere og anlægshåndværkere, der har brug for en pick-up til hverdagens hårde slid. I runde tal køber amerikanerne tre millioner pick-up’er om året, mens vi i Europa nøjes med godt 150.000 styk«, siger redaktør på hvilkenbil.dk Jens Velling.

Ikke desto mindre stiger salget af pick-up’er lige så langsomt på vore breddegrader. Fortsætter udviklingen, vil pick-up’er for første gang nå to milepæle i Europa: Dels vil hver tiende lette varebil være en pick-up, dels vil det samlede salg i Europa for første gang nå 200.000 styk.

»Udviklingen hænger sammen med SUV’ernes stigende popularitet. Mange vil gerne sidde højt og trygt. Mens da SUV’erne bliver stadig mere personbilsagtige, opstår der et marked for ’ægte’ firehjulstrækkere, der for alvor kan det der med at køre i terrænet eller trække en tung trailer. Da SUV’erne bliver mere og mere ’stuerene’, kan en pick-up også tiltrække de bilkøbere, der gerne vil have en bil med ægte ’vildmarks-udstråling’«, siger Jens Velling, der spår, at flere europæiske bilmærker er på vej med pick-up’er.

»Ligesom med SUV’erne skal vi forvente, at pick-up’erne bliver mere og mere ’polerede’ - både i deres udstråling og deres måde at køre på. Der kan komme pick-up’er, der ligesom SUV’erne er baseret på komfortable personbiler. Det vil være biler, du i høj grad vil købe for stilens skyld«, siger Jens Velling, der mener, at mange pick-up’er vil holde fast i den solide opbygning med stiv chassisramme. Det ligger i en pick-up’s DNA, at den er et solidt arbejdsredskab.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle