Danskerne er glade for hakket oksekød - og med god grund

Af Markedsanalytiker Christie Nielsen, Landbrug & Fødevarer.

Et kig på danskernes forbrug af kød viser, at 22 pct. af danskernes samlede forbrug af kød, fisk og fjerkræ (minus rejer) er oksekød.

Til sammenligning viser tal fra GfK Consumerscan, som tracker danskernes forbrug af kød via 3.000 husstande, at andelen af grisekød udgør 33 pct. Andelen af oksekød har de seneste tre år ligget relativt stabilt omkring de 22-23 pct.

Måske ikke overraskende er størstedelen af det oksekød, danskerne spiser, hakket oksekød, - det udgør 69 pct. af vores samlede forbrug af oksekød. Det er der flere gode grunde til. Analyser foretaget af Landbrug & Fødevarer viser, at 72 pct. af dem, som køber hakket oksekød, har brugt det til en klassisk hverdagsret. Især spaghetti med kødsovs, lasagne, burger og hakkebøffer hitter blandt børnefamilier.

Ud over at hakket oksekød egner sig rigtig godt til nemme og gode hverdagsretter i en travl hverdag, scorer det rigtigt højt hos forbrugerne, at det smager godt, er hurtigt at tilberede, og at det er et godt tilbud. Selvom smagen er den, som flest angiver som årsag til at købe hakket oksekød, er der relativt færre, som angiver dette for hakket oksekød i forhold til øvrige udskæringer. Den udskæring, der scorer højest på smag i forbindelse med indkøb, er en oksekøds-bøf. Dér, hvor hakket oksekød skiller sig positivt ud fra andre udskæringer, er på lavt fedtindhold, danskhed og økologi.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle