Deere: »Vi satser på meget lavt forbrug af AdBlue«

John Deere vil med aktivt partikelfilter kunne reducere forbruget af AdBlue til et-tre pct. afhængig af arbejdsopgave.

John Deere har længe forsøgt at undgå brugen af AdBlue og sværget til turbolader med variabel geometri og EGR (recirkulering af en del af udstødningsgassen). Men for at opfylde det sidste step, Tier 4F/Stage IV, kommer den amerikanske koncern ikke uden om en SCR-katalysator, hvor der tilsættes AdBlue for at omdanne de skadelige NOx-partikler til kvælstof og vanddampe.

»John Deere 7310R er vores første traktor med SCR-katalysator og flere modeller vil følge efter. Fælles for dem alle er, at de vil få et meget lavt forbrug af AdBlue - mellem en og tre pct. afhængig af arbejdsopgave,« fortæller Geoff Stigler fra Deere Power Systems, John Deeres motordivision.

Bruger aktivt partikelfilter

For at reducere forbruget af AdBlue så meget fortsætter John Deere brugen af EGR og turbolader med variabel geometri. Men derudover er prisen for et lav AdBlue-forbrug et aktivt partikelfilter.

Det aktive partikelfilter har den "egenskab", om man vil, at det fra tid til anden får tilsat diesel for at sætte en forbrænding i gang i filteret, der øger temperaturen og brænder de skadelige dieselpartikler bort. Det øger dieselforbruget en anelse, og filteret kræver også vedligehold eller udskiftning på et serviceværksted efter et større timetal.

»Vi tror på, at denne løsning på bundlinjen giver det bedste økonomiske resultat. Og vi kan endvidere gøre tanken til AdBlue mindre på vores traktorer,« fastslår Geoff Stigler.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle