Digital satsning slår igennem på næste generation af Optum-serien

Med nyt digitalt isenkram i Optum-serien vil Case IH gøre det lettere at udveksle data og yde mere hjælp til at holde traktorerne kørende.

De basale specifikationer først: Effekten forbliver den samme, de tre modeller fortsætter med uændret betegnelse - og selv designet skal man kigge ekstra godt på for at finde forskelle.

Det er i grove træk status på næste generation af Case IH Optum-serien, som blev lanceret for den danske landbrugspresse på Sjælland tirsdag.

Men alt er alligevel ikke som før. I kabinen er der sket store ændringer, og derfor kommer Optum-serien nu til at ligne de nye Magnum-modeller på betjeningen.

Det betyder et nyt Multicontroller kørehåndtag, nyt armlænskonsol og den nye AFS Pro 1200 terminal på 12 tommer. Samtidig er kabinen øget i volumen med 7,5 pct. med bredere døre, mere aflægningsplads, bedre køling og andre nye features såsom Advanced trailerbrake assistant, nøglefri start og stop af traktoren og den nye Vector Pro GPS-modtager. Listen er lang.

Få hjælp fra distancen

Særligt på to punkter har Case IH oppet sig på de nye Optums. Med den nye terminal har Case IH implementeret en ny digital arkitektur, så man vil have lettere ved at udveksle data mellem enhederne og skyen. Det kan for eksempel være at sende job-opgaver trådløst til og fra traktoren og til det webbaserede mycaseih.com, hvor et hav af forskellig canbus-data fra traktorflåden også flyder ind på. Alt sammen for at give flere data - og på en lettere måde.

Et andet elektronisk fremskridt er, at Case IH-forhandlere vil få lettere ved at hjælpe brugere, når der opstår problemer. Forhandleren kan få fjernadgang til terminalen og på den måde guide brugeren, fordi forhandleren også kan se terminalen via en computer.

Optum anno 2022 kan også selv downloade og installere ny software on-the-go i stedet for at skulle omkring en montør, og sidst, men ikke mindst tester Case IH i Danmark i øjeblikket et nyt system, der skal sætte turbo på hjælpen af kritiske fejl på traktoren.

»Hvis alt går vel, vil vi i løbet af kort tid lancere et nyt system til forhandlerne, der lynhurtigt giver overblik over, hvilke traktorer der har kritiske fejl«, fortæller Per Pedersen, serviceansvarlig for Case IH i Norden og Baltikum.

»Systemet holder øje med alle de traktorer, som via Telematics er koblet op på forhandleren, og kommer der en alvorlig fejl, vil forhandleren lynhurtigt kunne ringe til kunden og forsøge at afhjælpe fejlen«, uddyber Per Pedersen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle