Dine handlinger er med til at påvirke prisen

Alle mælkeproducenter burde bruge en dag om året på at sælge mælken, mener formanden for mejeriforeningen.

Som mælkeproducent og leverandør til et mejeri kan man føle sig som en lille brik i et stort spil, der ikke kan påvirke mælkeprisen. Men sådan er det ikke nødvendigvis – landmænds adfærd kan have stor betydning for, hvad der ender på kontoen. Det mener Steen Nørgaard Madsen, formand for Mejeriforeningen og bestyrelsesmedlem i Arla.

Nok bestemmer verdensmarkedet niveauet for mælkeprisen, men den måde, man opfører sig som landmand, er sammen med andre faktorer vigtig for, om prisen er i den høje eller lave ende af prisniveauet. Det handler meget om god opførsel og adfærd og om historiefortælling. Der er da også forskel på, hvor meget mejerier betaler landmændene for mælken.

»Alle mælkeproducenter kan være med til at sørge for, at branchen får god omtale. Alle har også et mega stort ansvar for, at der ikke kommer dårlige historier fra deres gård ved at opføre sig ordentligt«, siger han.

Sælg en dag om året

Alle burde ifølge Steen Nørgaard Madsen bruge en dag om året på at sælge mælken. For eksempel ved at modtage besøg af skoler og andre, holde Åbent Landbrug og vise de gode historier frem.

»Nogle tror, at Arla og Landbrug & Fødevarer sørger for det. Men hver enkelt kan være med til at hæve vores image eller til at ødelægge det. Hvis man sviner på landevejen med gylle eller bruger antibiotika ulovligt, bliver det et problem for alle mælkeproducenter«, siger han.

Følelser styrer

Han minder om, at gode priser i høj grad handler om følelser og gode historier. Det bør man have i baghovedet.

»Folk køber ikke kun vores mælk for at stille sulten. Det handler meget om følelser. Derfor har vi et meget større kollektivt ansvar, end vi forestiller os«, siger Steen Nørgaard Madsen.

Derfor er det for eksempel vigtigt at bruge sprøjtemidler ansvarligt og ikke til højre og venstre. Medicin skal kun bruges, hvor det er nødvendigt. Social ansvarlighed er også afgørende for renomméet.

»Vi skal tænke på, om vi betaler nogle fornuftige lønninger. Hvis ikke vi behandler vores medarbejdere ordentligt, så rammer det os på et tidspunkt«, understreger han

Facebook flytter

Ifølge Steen Nørgaard Madsen er landmænd tilbøjelige til at tro, at det er fakta, der tæller.

»Så tænker jeg på, hvordan det gik med buræg. Hønsene var flotte, dødeligheden var lav, og de lagde flere æg, men det går ikke voldsomt godt. De bløde værdier er en ny vigtig faktor, og en følelsesladet historie i tv eller på Facebook kan flytte mere end noget andet. Der er også hurtigt politikere, som hopper med på agendaen, og så er vi nødt til at agere«, siger han.

Mejerierne er nødt til at levere den vare, forbrugerne efterspørger, og de efterspørger det, de får det godt af at købe.

»Det bliver afgjort i et splitsekund ved køledisken, og der er det lettere at håndtere følelser end en varedeklaration,« siger Steen Nørgaard Madsen.

Faktaboks

Kvægkongres

  • 26.-27. februar i Herning Kongrescenter
  • Kvægkongressen er det årlige samlingspunkt for kvægbønder, forskere, beslutningstagere og interesseorganisationer i og omkring kvægbruget. 
  • Her præsenteres den nyeste viden og resultater fra forskningen samt trends og tendenser inden for kvægbruget – nationalt og internationalt. 
  • Husk tilmelding.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle