Discountsalg koster producenter milliarder

Arla har siden juni sænket afregningen til mælkeproducenterne med 43 øre. Det påfører de danske mælkeproducenter et samlet tab på 1,7 mia. kr.

Er der penge at hente på discount eller mærkevarer? Det spørgsmål kan mange mælkeproducenter stille sig selv, efter Arla tidligere på ugen varslede endnu en nedsættelse af Arla-noteringen - denne gang med 23 øre fra 22. september.

Det er forbrugernes pressede økonomi der nu slår igennem på Arlas salg. Flere og flere forbrugere vælger nemlig lavprisprodukter når de står i supermarkedet frem for de dyrere mærkevarer. Mærkevarer som Arla ellers længe har satset på.

"Forbrugerne er pressede på økonomien, og derfor køber de lavprisprodukter frem for mærkevarer. Det betyder, at vi lige nu ikke tjener det, vi budgetterede med tilbage i januar. Samtidig påvirker den stigende inflation og for eksempel stigende energipriser indtjeningen," siger Arla Foods adm. direktør, Peder Tuborgh.

Producenter mister 1,7 mia. kr.

I juni sænkede Arla mælkeafregningen med 20 øre. Det totale fald på 43 øre giver Arlas 4.000 danske andelshavere et fald i indtjening på årsplan på 1,7 mia. kr.

"At andelshaverne er så hårdt pressede, vil altid bekymre mig som direktør i et andelsselskab. Men markedet tilpasser sig lige nu i nedadgående retning efter nogle meget store prisstigninger sidste år. Og desværre er der ingen indikatorer der tyder på, at markedet vil udvikle sig positivt lige foreløbig. Men vi må ikke glemme, at priserne stadig er på et højere niveau end før prisstigningerne," siger Peder Tuborgh.

Har Arla satset forkert?

Arla var sidste år under pres, fordi mælkeproducenterne følte, at koncernen var for langsom til at hæve priserne. Den gang lød argumenterne fra Arla, at en strategi om højt forædlede produkter ville gøre koncernen i stand til at holde priserne oppe længere end konkurrenterne. For mens discountprodukter er mere udsatte for svigtende efterspørgsel og prisfald, er mærkevarer bedre til at holde stand.

Men ifølge Arla selv vælger forbrugerne altså nu i stigende grad netop discountprodukterne. Peder Tuborgh mener dog stadig, at Arla har valgt den rigtige strategi.

"Vi kan helt tydeligt se, at Arla har kunnet fastholde de høje priser meget længere end vores øvrige europæiske konkurrenter. Det viser, at Arla Foods strategi med forædlede produkter og mærkevarer er den rigtige. Det gør os mere robust end vores konkurrenter, men selvfølgelig er vi ikke usårlige. På et tidspunkt vil vi blive ramt af den afmatning der hersker på markedet. Vi ville dog på langt sigt blive meget hårdere ramt, hvis vi udelukkende kørte efter en discount-strategi," siger Peder Tuborgh.

Læs mere: Mælkeprisen faldet mest syd for grænsen. side 5

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle