DM&E efterlyser klare retningslinjer for Big Data allerede under købet

Hos Danske Maskinstationer & Entreprenører holder man et vågent øje med udviklingen inden for Big Data. Det store spørgsmål er ejerskabet til de mange data.

Begrebet Big Data drøftes med god grund overalt. En moderne landbrugsmaskine indsamler ligesom moderne personbiler data om maskinens brug, men hvem der egentlig ejer de mange data er stadig uklart.

Det, der mangler, er først og fremmest klare retningslinjer for data-overførsel og hvem, der kan få adgang til dem.

Spørgsmålet drøftes blandt andet i i Agro-virksomhederne under Danske Maskinstationer & Entreprenører, og det indgik også, da formanden for Danske Maskinstationer & Entreprenører (DM&E), Søren Ulrik Sørensen, aflagde sin beretning på årsmødet forleden.

Formanden kom ind på, at der lige nu drøftes »Big Data« overalt i Europa og ikke mindst ejerskabet til de mange data. EU er på vej med en lovgivning på området.

»Det store spørgsmål er, hvem der ejer de data, som maskinstationens traktor, finsnitter eller entreprenørmaskine sender op i »skyerne«, og hvordan styrer man, hvem der får adgang til de data,« lød det fra Søren Ulrik Sørensen.

Data til »skyer«

De fleste nye traktorer, finsnittere og mejetærskere kan samle data op. De er forsynet med et SIM-kort og sender data direkte til »skyer«, som for øjeblikket er ejet af fabrikanterne eller af deres samarbejdspartnere.

»Brugerne eller ejerne ved måske slet ikke, at der bliver opsamlet data fra maskinen, før leverandøren af maskinen måske en skønne dag beder om betaling, hvis man ønsker at se de data, som bliver produceret fra de traktorer og maskiner, der tilhører virksomheden,« konstaterede Søren Ulrik Sørensen og tilføjede, at når den nye traktor eller maskine handles, bliver det sandsynligvis slet ikke drøftet, om der i handelen skal indgå, at leverandøren må opsamle data fra traktoren eller maskinen, og hvem der må få adgang til de data.

DM&E følger med

»Fra bilindustrien, som teknologisk altid er lidt foran landbrugsmaskinindustrien, ved vi, at der allerede nu fra nye biler sker automatisk overførsel af data til »skyer«. Data fra skyerne kan efterfølgende stilles til rådighed for forskellige interessenter, og det kan ske, uden at bilejeren ved noget om det. DM&E er naturligvis med i udviklingen og drøfter branchens muligheder med Big Data både i Danmark og i EU. Fremover skal der være klare aftaler om dataoverførsel, samt hvem der kan få adgang til dem, allerede når der handles nye traktorer og maskiner,« forklarede Søren Ulrik Sørensen.

Faktaboks

5 Udfordringer

  1. Lovgivning: EU er på vej med en lovgivning på området, men indtil videre er der stor uklarhed om rettigheder til maskinernes data.
  2. Spørgsmål: Det afgørende er spørgsmålet om, hvem der ejer de data, som maskinerne sender op i »skyen«.
  3. Information: Brugerne eller ejerne er ikke nødvendigvis blevet informeret om, at der opsamles data fra deres maskine.
  4. Anbefaling: Sørg for at få lavet en aftale om data ved enhver handel i fremtiden.
  5. Bilbranchen: I bilbranchen kæmper FDM for en lovgivning på området. Organisationen mener, at data tilhører bilejeren.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle