Skånemejerier har kraftig vækst i mælkeindvejningen og mener ligesom Arla, at der skal vækst til for at gå fremtiden i møde.
Sidste år gik Skånemejerier i offensiven og sikrede sig en del mælk fra tidligere Arla-bønder i Småland, Halland og Blekinge.
Hvor Skånemejerier for få år siden indvejede 360 mio. kg mælk, så forventer andelsmejeriet med 537 andelshavere i år at indveje mere 440 mio. kg mælk. I de kommende år skal mængden opjusteres til 550 mio. kg ifølge mejeriets ambitiøse vækstplan.
Dermed er Skånemejerier i øjeblikket det mejeri, som procentmæssigt går mest frem på indvejningen i Sverige. Hvor Arla har haft en lille procentmæssig nedgang, så stormer skåningerne frem, mens tidligere så stærke Milko i øjeblikket er inde i en nedadgående spiral.
Skånemejeriers adm. direktør, Björn Sederblad, kalder det afgørende, at mejerierne har vækst for at møde fremtiden.
"Mange af de små mejerier har problemer med økonomien. Sådan er det også i Sverige. Vi skal i de kommende år øge omsætningen, fordi det betyder, at vi kan øge vores effektivitet med 170 mio. skr. Derfor er det ikke mærkeligt, at man ikke kan følge med som lille mejeri," siger han og kalder Arlas vækststrategi i Sverige for logisk.
"Ingen er bedre i markedet end Arla til at drive effektiv produktion, fordi de kan de her storskala-fordele," siger han.
Spår storfusion i Sverige
Set fra Skåne vurderer Björn Sederblad det som realistisk, at regionale Milko i løbet af kort tid bliver opslugt i Arla.
"Milko har akutte problemer. Det er min opfattelse, at Milko er en del af Arla inden for et år. Jeg ønsker ikke, at de er det, men det går ikke at komme krybende ind i fremtiden. Du må have vækst. Derfor forstår jeg godt Arlas strategi. Du skal vokse som virksomhed og øge effektiviteten hele tiden," siger han.