Elegant lille guldæg giver dig styringen i armlænet

Via traktorens canbus giver EikSteer dig muligheden for at styre traktoren med fingerspidserne. Systemet er proportionelt styret - og stærkt vanedanende, vurderer LandbrugsAvisens teknikjournalist.

Forestil dig, at du i stedet for at styre traktoren rundt på forageren med rattet blot kan vippe en finger på armlænet i sædet. Det er lige præcis, hvad EikSteer er i stand til at gøre.

Via en lille vippekontakt i venstre armlæn kan du foretage en præcis styring af forhjulene på traktoren - proportionelt styret vel at mærke og via traktorens canbus.

Det er med andre ord ikke en løsning, som tager udgangspunkt i en hydraulikventil og slange, som er byttet rundt for at skabe en form for kontrol over styringen. Ideen er mere kompleks, men traktoren tager sig i princippet af tingene, når først EikSteer er koblet til.

Det sker via et kabel i diagnosestikket i kabinen, hvor systemet den vej rundt er koblet til traktorens styretøj. Der sker ingen konstruktiv ændring af traktoren.

I stedet sender canbussen signaler til de komponenter, der normalt håndterer autostyringen på selvsamme traktor. Derfor skal traktoren også være forberedt til autostyring. Alternativt skal man gøre brug af en el-ratløsning til autostyring. EikSteer overtager i så fald styringen af el-motoren.

Mange muligheder

Vi har her på LandbrugsAvisen haft lejlighed til at prøve EikSteer, og taget i betragtning at den første version af systemet blev lanceret i november, så fungerer det ret godt. Og jeg må sige, man ret hurtig bliver forvænt med måden at styre traktoren på.

Fordi joysticket - eller vippekontakten om man vil - er proportionelt styret, har man en fin føling med styringen. Og jo stærkere man kører, desto mindre følsom bliver styringen - en af forcerne ved at lade EikSteer interagere med traktorens can-bus.

Så snart man slipper kontakten, retter hjulene fint op. Men man kan også få justeret systemet, så hjulene forbliver i den stilling, man slipper kontakten i.

På siden af vippekontakten sidder to knapper. Den ene bruges til at aktivere traktorens autostyring, mens den anden dels kan skifte mellem en høj og lav følsomhed, dels bruges til at vende betjeningen, så den fortsat "vender rigtigt" i kabiner med vendbar førerplatform.

Der er plads til yderligere to knapper på den anden side, og her er ønsket om en vendegearskontakt stor.

I vores eksempel prøvede vi systemet på en Valtra S-serie, som har vendegear ved rattet. Selvom jeg kan styre traktoren fra armlænet, så skal jeg fortsat have fat i vendegearet for at skifte kørselsretning. Her var det oplagt at skifte fra armlænet.

Det er Thorsen Teknik, der står bag EikSteer, og her har man med vilje undladt at gå ind i selve transmissionen, da det har en række sikkerhedsmæssige aspekter.

Torben Thorsen, indehaver af virksomheden, anbefaler i stedet, at man tager kontakt til sin lokale forhandler med henblik på en eventuel løsning.

Ikke beregnet til landevejen

Da der ikke er tale om en konstruktiv ændring af traktoren, kræver systemet ingen CE- eller TÜV-godkendelse. I stedet er der en række sikkerhedsmæssige regler, som skal overholdes.

Kort fortalt må man kun køre med systemet aktiveret uden for offentlig vej, hvor man samtidig ikke er til fare for andre.

Systemet har også en maks-hastighed, inden det slår fra. Det styres af samme maks-grænse, som gælder for autostyringen. I S-seriens tilfælde ved 29 kilometer i timen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle