En ny saftig generation af frugtavlere på vej

Frugtavlerbranchen har brug for visioner og nytænkning, hvis den skal overleve.

I sidste uge fik den 38-årige æbleavler Flemming Jørgensen fra Hesselager på Fyn prisen som årets frugtavler. Den fornemme titel fik han, fordi han tilhører en ny generation af frugtavlere i Danmark, der har visioner, er nytænkende og understøtter lønsomheden i erhvervet.

På kort tid har den sydfynske frugtavler opbygget en stor frugtplantage på 50 hektar og et gårdmosteri, som skal levere til Dansk Supermarked.

"En ny generation af unge er på vej i dansk frugtavl. De satser større og går efter nye produktioner, der er mere lønsomme og vigtige, for at erhvervet kan overleve," siger Peter Petersen, der er tidligere formand for Brancheudvalget for Frugt og Grønt.

"I de senere år er der dukket mange unge op i branchen, der gør sig bemærket, fordi de tør noget."

Typisk har en dansk frugtavler haft mellem 10 og 20 hektar. Men den nye generation satser større, og Flemming Jørgensen har nu 50 hektar og netop investeret tre mio. kr. i et gårdmosteri.

"De sidste to år har vi fået 2,25 kr. for et kg æbler. Men det koster tre kr. at producere dem. Derfor besluttede vi at prøve noget nyt," forklarer Flemming Jørgensen.

Sammen med sin søster Birgitte Harrebek investerede han derfor i et mosteri, der årligt skal fremstille 150.000 flasker 'hjemmelavet æblemost fra Fyn'. Halvdelen skal leveres til Dansk Supermarked, der vil sælge dem i en særlig ny vareserie - 'Princip' - der består af omkring 80 nicheprodukter, der alle er kendetegnet ved at have en høj kvalitet og en særlig historie. Fra sidst i februar kan Flemmings fynske most købes i Føtex og Bilka for 22 kr. for trekvart liter.

"Jeg ringede til Dansk Supermarked, og de manglede lige et godt dansk kvalitetsprodukt som mit. Hvis jeg havde lejet mosteriet, ville det ikke kunne være med i 'Princip'-serien, for så røg produktionen ud af mine hænder. Så jeg valgte at investere i mosteriet for at få en ordentlig pris," forklarer han.

"Der er fremtid og penge i at levere gode kvalitetsprodukter. Folk har dyre køkkener, og nu vil de gerne have dyre og gode fødevarer med smag og oplevelser ind i køkkenet - og der må gerne høre en god historie til produktet," siger Flemming Jørgensen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle