Enorm gebyrstigning frustrerer hobbyavler

Gebyr for at må køre med dyr er mere end fordoblet på to år. Mangeårig udstiller overvejer fremtiden på dyrskue.

I over 50 år har fåreavler John Engsig en gang om året kørt sine får fra hjemmet ved Hadsten syd fra Randers til Landsskuet i Herning.

Det kræver en autorisation til transport af dyr, som på få år er steget voldsomt i pris.

Fra 2019 til 2021 er Fødevarestyrelsens gebyr for en femårig autorisation steget fra 2.510 kr. til 6.893 kr. - en stigning på 175 pct.

»Jeg synes, det er en form for optrækkeri, at jeg skal betale en afgift i det niveau for min årlige tur til Herning«, siger John Engsig.

Autorisationen skal han have, fordi turen til Landsskuet er længere end 65 km, og fordi han ifølge Fødevarestyrelsens fortolkning har økonomisk virksomhed ved sine i alt 15 moderfår.

Avleren mener dog selv, at det er uretfærdigt, at afgiften er den samme for små avlere og store professionelle transportører.

»Det er noget af en diskriminering, synes jeg. Jeg bruger min autorisation én, måske to gange om året, hvis jeg har købt en ny avlsvædder, jeg skal hente, men jeg er jo ikke nogen professionel vognmand«, siger han.

Burde være særlig takst

Ifølge Fødevarestyrelsen skyldes den voldsomme prisstigning, at man har øget kontrollen med dyretransporter, og dette skal gebyrerne betale.

Ifølge John Engsig har stigningen fået den 73-årige avler til at overveje fremtiden som udstiller.

»Jeg skal forny min autorisation i 2022 og ved ikke, om jeg har fem års helbred og overskud til at køre til dyrskue i mig. Så det kunne da godt få mig til at overveje mine fremtidige aktiviteter«, siger han og fortsætter:

»Jeg kunne godt blive bekymret for, at andre også tænker sådan. Det kan betyde en begrænset omsætning mellem os avlere og ikke mindst mindre udstillingsaktivitet«.

Han foreslår, at der laves forskellig autorisation efter, hvad formålet er.

»Der burde være mulighed for at få en billigere takst for os selvkørere. Selv om vi ifølge Fødevarestyrelsen har økonomisk virksomhed, er det jo begrænset, hvor stor en indtjening vi har på vores besætning. Det er ikke store professionelle virksomheder, vi driver«, siger John Engsig og fortsætter:

»Når gebyrerne er udtryk for brugerbetaling, burde der jo betales konkret for den enkelte kontrol. Hvorfor skal jeg, som måske med års mellemrum løber ind i en kontrol, betale det samme som en professionel transportør, som måske kontrolleres mange gange i løbet af året?«

Helt i hegnet

Den bekymring deler formand for Østjysk Fåreavl Bjarne Wohlfahrt.

»Med de her stigninger er jeg bange for, at de lovlydige bliver hjemme, og lidt flere tager chancen. Politiet laver dog fast razziaer ved dyrskuerne, så det er nok mest det første, der kommer til at ske. Det kommer til at gå ud over dyrskuerne, hvor der nok bare bliver endnu færre dyr«, siger formanden.

Han hæfter sig ligeledes ved, at fåreavlere med en indtægt - uanset hvor lille - skal følge samme regelsæt og betale samme gebyr som professionelle svinetransportører eksempelvis.

»Det er helt hen i hegnet, at man ser på det på den her måde. Vi har været i dialog med Fødevarestyrelsen i tre-fire år om det her, men det har ikke flyttet ret meget«, siger formanden og tilføjer:

»Men den her gebyrstigning er vi nødt til at reagere på, så det er vi gået i tænkeboks over«.

John Engsig har indtil 2022, hvor hans autorisation skal fornys, til også at gå i tænkeboks over, om han skal betale for en ny.

Faktaboks

Tilladelse til at køre med dyr

  • For at have lov til at transportere dyr under otte timer skal man købe en femårig autorisation. Inden da skal man tage kompetencegivende kursus.
  • Dette gælder transport af både heste, kvæg, får, geder, svin og fjerkræ.
  • Priserne for en autorisation har variereret en del i de senere år. I 2015 var prisen omkring 500 kr. for en femårig godkendelse - i 2021 er den 6.893 kr.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle