Et signal om fælles vilje

Store og små rådgivningsselskaber er samlet på lige fod i DLBR-netværket. Det er der ingen problemer i, mener formanden for det største selskab, LMO.

I bestyrelsen for DLBR sidder 30 direktører fra alle landets rådgivningscentre, og de har således en repræsentant hver, uanset at nogle selskaber er mange gange større end andre.

»Men det er ikke noget problem - i DLBR er der plads til forskelligheden. Desuden er det fint, at vi signalerer fællesskab i erhvervet, bl.a. i kraft af fælles branding og rekruttering,« siger Steen Vindum, formand for LMO, der er landets største rådgivningsselskab med over 5.000 medlemmer.

»I andre typer af organisationer med større økonomi ville vi måske mene, at vi burde have flere medlemmer for at modsvare vores medlemstal, men i DLBR er jeg helt tryg ved, at alle har samme stemme, og det økonomiske indhold i selve DLBR-netværket er begrænset. Og direktørerne er de rigtige personer i bestyrelsen, fordi emnerne typisk er tekniske og praktiske om de fælles metoder til rådgivningen, som de medlemsvalgte ikke kender nær så godt.«

Kolleger og konkurrenter

I den anden ende af størrelsesspektret findes selskabet nf plus med cirka 500 medlemmer med base i Støvring. Her har Kim Koch, være direktør i halvandet år, og han værdsætter DLBR-netværket højt - ikke alene i kraft af det fælles it-system og fælles løsninger på en række områder.

»At vi mødes hver eller hver anden måned giver jo et netværk, som kan udvikle sig til samarbejde med andre centre, og det gør vi brug af på flere måder,« siger Kim Koch.

»Men i DLBR er vi jo både kolleger og konkurrenter, og der er en følsom balance. Vi vil gerne stjæle hinandens kunder, og det er let, fordi vi bruger de samme systemer, men konkurrencen er jo også det, der skærper vores egne processer internt mod at gøre tingene bedst og billigst.«

Kim Koch er ikke i tvivl om, at der kunne være synergigevinster og dermed en endnu billigere rådgivning ved at samle de 30 selskaber i en fælles virksomhed ved navn DLBR, men han forudser ikke, at det vil ske.

»Ingen har lyst til at se rådgivningen udvikle sig som et nyt Arla eller Danish Crown, hvor den egentlige ledelse ligger langt væk fra ejerne,« siger Kim Koch.

»Når det handler om bedriftens udvikling samt landmandens og familiens økonomi, betyder tillid og nærhed utrolig meget, og de egenskaber vil altid være meget vigtige for rådgivningen.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle