Fabrikken: Kålpølsen var starten

Kim Fisker & Steffan Kyhl er barndomsvenner og har nu overtaget fabrikken »Sønderjydsk Kål« i Haderslev. Men hvordan behandler man en 40 år gammel fabrik?

Sønderjydsk Kål startede oprindeligt som et supplement til en slagterforretning, så man kunne sælge kål og kålpølser sammen.

Det blev drevet som et familiefortagende i 30 år, men fra 1. juni i år tog Kim Fisker & Steffan Kyhl over på kontoret. Kim Fisker kommer fra en baggrund som sælger, og Steffan Kyhl har arbejdet med vindmøller hos Siemens.

I dag producerer de hvid- og grønkål på frost som deres hovedprodukter, men selvom det er mange år siden, er kålpølsen stadig en del af fabrikkens DNA.

»Da vi overtog, sagde mange, at ’nu må I ikke ødelægge vores juletradition!’ - så det forpligter. De er stolte af kålen hernede,« siger Steffan Kyhl.

Seks ud af tolv måneder

Kontoret er ikke stort - faktisk består det af et par enkelte lokaler, som står foran fabrikslokalet. Til gengæld er det den eneste del af fabrikken, som kører, da vi besøger den.

Produktionen i Haderslev kører nemlig kun cirka seks måneder om året, fra slutningen af august til februar, hvor 300 ton grønkål og 600 ton hvidkål kører igennem maskinerne.

Derfor er Sønderjydsk Kåls ansatte kun sæsonarbejdere. Mange af dem har bibeskæftigelser - for eksempel er en af deres medarbejdere murer resten af året. På trods af det er flere medarbejdere kommet tilbage hver vinter i både 10 og 20 år.

»Erfarne folk gør os mere effektive og attraktive som virksomhed. Det er vigtigt, vi har fornemmelse for folket. Vi kan ikke give dem et 12-måneders job, men vi kan lytte til dem,« siger Steffan Kyhl.

Kål er cool

Det er ingen hemmelighed, at sønderjyderne elsker kål. Grønlangkål og gammeldags hvidkål er traditionelle, sønderjydske retter, men de to herrer er ikke bekymrede for, at tiden løber fra den hakkede kål.

»Man kan altid være usikker på, om de gamle traditioner vil ændre sig, men så har vi bare en opgave i det,« forklarer Steffan Kyhl.

»Omvendt kan man kigge på, hvad der er moderne for tiden. Det er sunde fødevarer uden tilsætningsstoffer, og vi laver den rene vare,« tilføjer Kim Fisker.

Sønderjydsk Kål har også en social kapital - mange af deres ansatte regner med den faste vinterindtægt.

Den sønderjyske ydmyghed

»Der er ikke meget ufaglært arbejde tilbage,« fortæller Steffan Kyhl. »For mig er det vigtigt, at man både tager noget socialt ansvar og giver noget tilbage.«

»Vi er begge sønderjyder, og der er en grund til, det hedder Sønderjydsk Kål og ikke bare Kål,« siger Kim Fisker.

Man føler sig sikker på, at de to herrer vil behandle fabrikken med en respekt af sønderjysk kaliber, men Steffan Kyhl og Kim Fisker tror ikke, at der er en specielt sønderjysk måde at drive virksomhed på.

»Til gengæld er der forskel på store og små virksomheder - der er kortere fra top til bund,« forklarer Steffan Kyhl.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle