Fair pris og fair handel med økologi

Per Kølster, økologisk landmand og formand for Økologisk Landsforening

Aldi startede i november den seneste priskrig på mælk. Økologisk Landsforening reagerede med det samme ved at gøre opmærksom på, at priskrigen lægger pres på vores mejerier og landmænd, og at billig mælk er dyrt for landmanden, for naturen og for køerne.

For nylig lancerede Coop og Økologisk Landsforening så en fælles strategi for at fordoble det økologiske salg i Danmark. Planerne indeholdt bl.a. prissænkninger på økologiske produkter. Er det ikke lige det, vi har kæmpet imod?

Nej! For dialogen mellem Økologisk Landsforening og Coop resulterede netop i, at Coop selv har valgt de kommende fem år at dække prissænkningerne på ca. 200 mio. kr. årligt. Og regningen sendes dermed ikke videre til de økologiske producenter.

Det er aldrig set før i dansk detailhandel. Og strategien lægger nu et pres på andre kæder. Kiwi har netop meddelt, at de selv dækker deres nye prisfald på økologisk kød. Og vi forventer, at flere følger efter.

Prisfaldet skyldes, at detailhandelen ændrer deres avanceberegning på øko-varer, især på produkter hvor prisspændet er stort. Prisen sættes ned, og samtidig reduceres momsen tilsvarende — noget vi har talt om for længe.

Stemmer i fagpressen har udtrykt bekymring om, at priser på økologi nu bliver kunstigt lave. Men man kan tværtimod sige, at mermomsen på procentuelle avancer faktisk har medført, at priser på økologi har været kunstigt høje – lidt dyrere råvarer er blevet meget dyrere i butikken. Nu kommer der mere fair avancer. Der er ingen grund til at lægge mere til prisen på øko-varer end andre varer.

Økologisk Landsforening arbejder for landmænds afsætning, og for at forbrugerne får mere viden om økologi, så de er villige til at betale den nødvendige merpris for øko-varer. Dette arbejde styrkes nu. Aftalen med Coop udvider desuden det økologiske sortiment i Coops 1.200 butikker, og hjælpen til mindre producenter styrkes, så det bliver lettere at udvikle produkter og få økovarer ind på hylderne.

Det er også en del af aftalen, at vi sammen udvikler nye principper for fair handel med mindre økologiske producenter. Det kan for eksempel omfatte reducerede omkostninger og risici for avlerne via længerevarende kontrakter og tidligere vished om, hvad der skal sås den kommende sæson. Det er afgørende for landmandens økonomi.

Jeg har ingen illusioner om, at vi har sat markedskræfter ud af spil. Detailhandelen vil altid forsøge at billiggøre indkøb og sælge til den bedste pris, lige som vi landmænd gør. Købmandskabet lever. Og Coop regner naturligvis med at tjene penge på et mersalg. Men priskrigen var allerede i gang sidste år med slagtilbud og weekendtilbud, der gav elevatorpriser og øget fokus på pris-pris-pris.

Foreningen ønsker fokus på varernes værdi, mere gennemskuelighed for forbrugerne og bedre rammer for vores producenter. Og det har vi fået.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle