Økologiske varer i kasser ved hoveddøren fanger ikke den tyske forbruger.
Et år efter, at den danske frugt- og grøntleverandør Aarstiderne A/S rykkede til Hamborg med en afdeling, er det slut.
Konceptet med at sælge økologi i kasser leveret ved hoveddøren slog ikke an i Tyskland, konstaterer adm. direktør Annette Hartvig Larsen:
»Det er en kombination af mange forhold, at vi stopper. I sidste ende handler det vel om, at vi ikke vil bruge mere energi på det og vender os et andet sted hen ¿ vi havde jo trods alt ikke investeret så mange penge i afdelingen. Men det gik ikke så hurtigt, som vi havde troet, og så kom der lige en finanskrise oven i på det tidspunkt, hvor vi startede,« siger Annette Hartvig Larsen. Hun mener ikke, at interessen for økologi er svækket i Tyskland:
Det her er ikke dramatisk overhovedet. Vi gav det en chance, men tyskerne køber nok ind på en anden måde,« siger Annette Hartvig Larsen, som fortæller, at den svenske afdeling har været i gang i fire til fem år.
Aarstiderne besluttede for et år siden at rykke til Tyskland efter et godt økonomisk resultat året før. Det tyske marked voksede, og selskabets placering i det sydlige Jylland spillede en rolle. Således er Aarstidernes landbrug, Billeslund, placeret 50 kilometer nord for grænsen, og nærheden spiller en rolle for tyske forbrugere.
Aarstiderne havde i 2008 en omsætning på 279 mio. kr. og et overskud på 11 mio. kr. Sidste år faldt omsætningen, og resultatet gik i minus, og det fik Aarstiderne A/S til at melde ud, at der skulle ske forenklinger i driften. Selskabet har 45.000 kunder og beskæftiger omkring 130.