New Hollands FR-finsnittere opgraderes med blandt andet SCR-teknologi, nydesignet indføring og kraftigere pickupper. Fra næste år kan maskinerne også selv fylde vognene.
1.400 motoromdrejninger ved vejkørsel, SCR-katalysator i baggagerummet og en redesignet indføring. Det er blot nogle af de ting, der følger med New Hollands opgraderede serie af selvkørende finsnittere.
Fra næste år er fem forskellige modeller tilgængelige, og modellerne har taget navneforandring så modelbetegnelsen nu svarer overens med den maksimale motoreffekt, dog afrundet til nærmeste 50. Derfor hedder den mindste model nu FR450, mens den næste i rækken er FR500 - to maskiner med henholdsvis 450 og 520 hestekræfter. Netop disse to modeller får fremover SCR-teknologi, hvilket betyder, at man som pilot jævnligt skal påfylde AdBlue på maskinen. Alt sammen for at leve op til de høje miljøkrav. De tre andre modeller, FR600, FR700 og FR850, slipper for AdBlue i første omgang, men også disse modeller vil på sigt få SCR-katalysatorer.
»Vi benytter os i øjeblikket stadig af et slags vindue i lovgivningen, der betyder, at ikke alle motorer skal opfylde de nye krav fra dag et. Men efterhånden som dette vindue lukkes, vil SCR naturligvis blive integreret i alle modeller i FR-serien,« forklarer Hedley Cooper fra New Holland.
Let at fylde i mørke
Med de nye modelbetegnelser følger små ændringer i designet, som giver lettere adgang til service. På det mere mekaniske plan finder man en ændring af indføringen, og blæseren er ligeledes ændret, hvilket har givet 40 procent højere luftflow i tuden. FR-serien fås fremover også med en cylinder med 2x20 knive - hovedsageligt til brug ved snitning af afgrøder til biomasse.
Den opgraderede finsnitter bliver også den første serie, som fra fabrikken kan udstyres med New Hollands IntelliFill-system. Det består af et 3D-kamera og en række LED-lys, som i et samarbejde formår at styre tuden på snitteren efter vognen helt automatisk, således at snitteren selv fylder vognen, uanset hvor den befinder sig i forhold til snitteren.
»LED-lyset efterligner det nærinfrarøde lys, som er usynligt for os mennesker, men synligt for 3D-kameraet. Ud fra lyset kan kameraet detektere vognen og selv styre vinklen på spidsen af tuden og drejekransen, så maskinen selv kan fylde vognen,« fremhæver Hedley Cooper.
Fra næste sæson er New Holland desuden klar med to forbedrede pickupper til FR-serien. De er på henholdsvis 3,0 og 3,8 meter og er forbedret rent styrkemæssigt. Antallet af fingre på pickupperne er øget fra fire til fem rækker.