Food Nation er en digital legeplads for alle sanser

Forleden blev åbningen af Food Nation Visitor Centre lanceret på Axelborg i København. Selvom besøgscenteret er fysisk, så eksisterer størstedelen i cyberspace.

Food Nation er en organisation, der er sat i værk for at pleje danske fødevarers image udadtil. Og nu har det fået sit eget besøgscenter på 4. sal i Axelborg, København. Her kan udenlandske delegationer komme på besøg og få et mere omfattende indblik i danske fødevarer. Der er bl.a. en elektronisk fortællevæg og en interaktiv storskærm, hvor besøgende kan placere modeller af forskellige fødevaretyper for at lære om dem. For der satses især på digital kommunikation.

Så formålet er altså at informere udenlandske fagfolk om, hvordan fødevareproduktionen fungerer herhjemme. I første omgang har organisationen fire års bevilling med omkring 10 millioner kr. i årligt budget, finansieret af både offentlige og private aktører. Der er høje ambitioner for Food Nation, der skal hjælpe fødevareklyngens eksport med at vokse 50 millarder kr. på fire år.

Indtil nu har organisations næsten udelukkende været synlig på internettet via deres hjemmeside.

»Vi har i forvejen et glimrende image i udlandet, og det skal vi blive ved med at pleje, så vi kan skabe endnu bedre resultater for eksport af danske fødevarer«, siger bestyrelsesformand i Food Nation Torben Ladegaard. Organisationen lægger stor vægt på at informere om, hvordan produkterne bliver skabt i landbruget, og vise vejen til de spises. Mark til mund, kalder de det.

Sammenspil for alle sanser

»Fødevarebranchen udvikler sig hele tiden internationalt. Når vi laver en digital platform, kan vi lynhurtigt tilpasse de præsentationer og informationer, vi giver til besøgende«, siger Torben Ladegaard.

I kombination med det visuelt informative vil centeret også tilbyde servering til gæsterne med fokus på de bedste danske råvarer.

»Vi forsøger at udfordre alle sanser hos vores gæster og tilpasser, hvad vi serverer eller fremviser«, siger Lise Walbom, der er adm. direktør i Food Nation.

Kom tæt på fødevareklyngen

»Fortæl mig noget, og jeg vil glemme det, vis mig en ting, og jeg husker det måske. Giv mig en oplevelse, og jeg glemmer det aldrig«. Det gamle Søren Kierkegaard-citat er udgangspunktet, når Food Nation får gæster i besøgcenteret. Især virtual reality elementet giver gæster mulighed for at ’opleve’ fødevareproduktion fra start til slut. Når du tager virtual reality brillen på, bliver du på et sekund transporteret fra indre København og ud på en dansk mark. Herefter kan du bl.a. komme til et industribageri, en fiskeauktion og endda med ind på en gourmetrestaurant.

Indtil videre er Food Nation Visitor Centre forbeholdt udenlandske fagfolk, men ledelsen håber at kunne åbne for landmænd og uddannelsesinstitutioner engang i fremtiden.

 

Faktaboks

Food Nation

  • Blev startet i 2016 og endelig færdigetableret i 2017.
  • Organisationen samarbejder med og finansieres bl.a. af: Fødevareministeriet, Erhversministeriet og Udenrigsministeriet. Derudover private virksomheder og interesseorganisationer som Arla, Carlsberg, Danish crown, Landbrug & Fødevarer og DLF.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle