Friland lancerer nyt kødkoncept

Friland vil trykke kødets individuelle historier direkte på pakkerne. Samtidig skal landmanden bag kødet optræde med foto på etiketterne.

Friland vil nu øge forbrugernes kendskab til de enkelte kødtypers forskelligheder. Det skal ske ved at skrive på etiketterne, præcis hvor kødet kommer fra og hvilken race det er. Det nye produkt bliver kendt som 'Friland Kødkvæg'.

"Vi vil udnytte mangfoldigheden i det danske kødkvæg. I stedet for at tilbyde ensartede produkter, vil vi gerne tilbyde forskellighed," siger Randi Kok, kontorchef i Friland A/S. Konceptet er udviklet i tæt samarbejde med en dansk detailkæde som skal afsætte kødet.

Alder og køn

For at gøre forskelligheden tydelig, kommer de individuelle historier helt ned på kødpakkerne. Der kommer til at stå, hvilken race eller krydsning kødet stammer fra, alder og køn og en beskrivelse af lige netop dette stykke køds særlige karakter. Landmanden optræder på etiketten med både foto og navn, og der vil være en markering af, hvor i landet dyret er opdrættet. Sidst men ikke mindst fremgår dyrets CKR-nummer på kødpakken, hvilket giver forbrugeren en enestående chance for at spore sit kød på Friland Kødkvægs hjemmeside.

"Dyrevelfærden ligger flere og flere forbrugere på sinde. De vil gerne vide, at dyrene har fået en god opvækst. I Friland har vi mange års gode erfaringer med at samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, og også Friland Kødkvæg bliver et koncept der er godkendt af organisationen. Men her går vi et skridt længere og lader forbrugeren spore kødet og læse om den landmand, som har opdrættet dyret," oplyser Randi Kok.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle