Gømas nye gyllevogn: Drejer skarpt og får unik Harsø slangebom

To modeller med 10 tommer læssekran, brugervenlig styring og en 36 meter bred slangebom fra Harsø udgør Gømas nye gyllevogn.

Et sådant projekt er dyrt. Og vi må acceptere, at det bliver en udfordring. Men det er en proces, vi skal igennem«.

Alligevel er Karsten Kammer, medejer af Gøma, sikker på, at det er det helt rigtige, virksomheden - få dage før Agritechnica - er klar til at sende på ryggen af en lastbil til Hannover til verdenspremiere.

En helt ny gyllevogn, der fremover skal være ryggraden i virksomhedens gylleprogram.

»Vi kan enten vælge at afvikle eller udvikle. Vi har valgt det sidste, fordi vi mener, at vi gennem så mange år i branchen har en vis portion knowhow, især fra vores montører, hvor flere har været hos os i over 10 år. Vi er slet ikke udlært endnu, men vi har god føling med vores kunders behov«, fortæller Karsten Kammer om grundlaget for at kaste sig over produktion af gyllevogne.

Høj drejevinkel på aksler

I første omgang lancerer Gøma to modeller til det danske og svenske marked på 18 og 25 kubikmeter, den ene med bogie, den anden med tripleaksel. Af udseende minder vognene om de fleste andre mærker på markedet. På det punkt har Gøma ikke haft til hensigt at ændre verdenshistorien.

»Vi har lagt vores fokus på at gøre det let for chaufføren at betjene vognen. Det gælder både fra kabinen og udefra«.

»Vi har også brugt lang tid på selve konstruktionen af undervognen. Der er efterspørgsel efter vogne med større udslag på de drejbare aksler, og det har vi forsøgt at imødekomme«, forklarer Karsten Kammer.

Begge vogne får en 10 tommer kran, og de har samtidig en integreret lift, der er fleksibel og på den måde kan håndtere redskaber i kategori 2-4.

Vælg bredde fra kabinen

Kranen fremstiller Gøma selv, tønden svejses hos en underleverandør, og styreenheden laves også ude i byen. Akslerne kommer fra velkendte BPW.

Redskaber til vognen står Gøma for via dets forhandling af både Bomech og Duport. Samtidig renoverer og ombygger virksomheden eksisterende tandnedfældere til nye discnedfældere.

Slangebommene kommer fra Harsø, som Gøma pr. 1 november har startet et samarbejde med. Det gælder bl.a. en bom på 36 meter, som noget unikt kan indstilles mellem 24, 30 og 36 meter fra kabinen uden nogen form for omstilling ude på vogn eller bom.

»Harry Højvang har formået at lave en unik bom til vores vogn. At vi får markedets bedste slangebom er et kæmpe plus«, understreger Kammer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle