Græs er god markedsføring

Flere mejerier byder sig til hos forbrugerne med græsbaserede mejeriprodukter. Og græs er en god og letforståelig historie.

Er idéen om græsmælk helt ny?

Thise Mejeri var de første til at lancere græsmælk til en større forbrugergruppe. Det er dog flere år siden, at Naturmælk lancerede en ost lavet af mælk fra køer, som lever af græs om sommeren og hø om vinteren. En produktion af lokal græsmælk er også startet i det østlige Sjælland med mælken fra Tøvesteensgaarden. Her afgræsser køerne et engområde i Tude Ådal om sommeren og æder hø fra det samme areal om vinteren.

Hvorfor er der interesse for græsmælk?

Køberne til græsmælk er meget forskellige. Nogle vælger mælken på grund af smagen og fedtindholdet på 4,2 procent. Andre vælger det ud fra tesen om, at græsfodringen giver mælken et mere fornuftigt indhold af fedtsyrer og antioxidanter. Andre igen tiltales måske af det helt naturlige og letforståelige i, at køer æder græs. Det har de altid gjort, også i urtiden. Indtil nu er drøvtyggere de eneste, som kan udnytte græs, og det taler formentlig til en gruppe forbrugere, som vægter bæredygtighed særlig højt. Ser man på miljøbelastningen har græs også sine forcer i form af en lavere udvaskning af kvælstof i forhold til korn og majs.

Kan det fagligt fungere at fodre med græs?

Det kan det, men landmændene skal være dygtige til at styre afgræsningen og lave ensilage med passende høj fordøjelighed, så mælkeproduktionen kan holdes stabil. Det stiller et større krav til håndværket, når det ikke er muligt at kompensere med korn, kraftfoder eller majsensilage.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle