Græsvogn har seks hjul med separat affjedring

Thyregod GSV-58 har hjulophæng med fuldhydrauliske støddæmpere. De seks hjul er uden tværgående aksler.

Den traditionelle undervogn med to aksler i bladfjederophæng (bogie) er gammeldags teknologi sammenlignet med den seks-hjulede undervogn på Thyregods nye græsvogn, model GSV-58.

Det er helt forkert at betegne GSV-58 som treakslet, idet undervognen er uden tværgående aksler. Hvert af de seks hjul har i stedet et separat ophæng med fuldhydraulisk støddæmper. De seks hydrauliske støddæmpere er forbundet indbyrdes i det hydrauliske system.

Når et hjul i den ene side overkører en sten eller forhøjning, fordeles påvirkningen i samme splitsekund til de øvrige fem tilsvarende hjul på undervognen. Samtidig absorberes påvirkningen af gastrykcylindre, der virker som affjedring.

Det forreste af de tre hjulpar kan hæves, hvis det er påkrævet for at overføre vægt til traktorens bagaksel. Forreste og bagerste hjulpar er elhydraulisk tvangsstyrede, så vognens styring altid følger traktorens.

Til store snittere

Det er finsnittere med større kapacitet, der begrunder udviklingen af GSV-58, som har et rumindhold på 58 m3.

Vognen er fabriksmonteret med Vredestein Flotation dæk (16 lag) i dimensionen 650/55-26,5. Alternativt kan tilsvarende dæk leveres i dimensionen 710/45-26,5.

GSV-58 har affjedret trækstang, hydraulisk støtteben, op-ned klappelig forsmæk og indvendig belysning af lad og bundkæde.

Ladet er konisk, så det er 80 mm bredere bagest. Det modvirker den friktion, der ville opstå ved bundkædeaflæsning i et lad med parallelle sider. Bundkæderne, der drives via den hydrauliske gearkasse, er to stk. Kohlswa 74-kæder.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle