Grovvaren forkæler gode kunder

LandbrugsAvisen har spurgt to grovvarevirksomheder fra et område med mange deltidsbedrifter (Nordsjælland), om hvilke råd de har til deltidslandmænd, så de får mest muligt for deres korn.

»Først og fremmest er det altid en god ide at ringe før leverancen og aftale pris, betingelser og lagerleje,« fortæller Torben Kristensen, produktchef for korn i DLG Sjælland Nord.

»Det er også en god ide at følge med i markedspriserne. DLG tilbyder, at man hver dag modtager en sms med prisudvikling på raps- og kornnoteringen. Man kan jo sælge næste års rapshøst allerede nu, hvis man ønsker det,« siger Torben Kristensen.

Dog ikke for korn, det kommer typisk først i foråret, men enkelte år har man kunnet sælge den kommende kornhøst allerede i januar.

»Er man en god kunde i DLG og handler her meget i løbet af året, kan man få den bedste pris for sine afgrøder, for vi værner om vore gode kunder. Men høje priser er ikke afhængig af, at man samtidig køber noget andet hos os. Vi kigger mere på det samlede salg over året,« siger han.

Hos NAG, Nordsjællands Andels Grovvareforening, tæller det først og fremmest, om man er medlem af foreningen eller ej. Og det er 90 pct. af deres kunder, anslår direktør for NAG, Jens Lauritsen.

»Vores formål er at skaffe medlemmerne den bedste afregningspris, så de kan få overskuddet udbetalt og få dividende. Vi vil selvfølgelig gerne handle alle kundens behov med ham her hos os, men det er ikke noget krav, når vi fastsætter kornprisen, og det påvirker ikke prisen.«

www.dlg.dk

www.dla.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle